Podróże bliskie i dalekie … czas zacząć!

Data: 11 listopada, 2012

W sobotę – 10 listopada 2012 roku –  w naszej szkole rozpoczął się interdyscyplinarny projekt „Matematyka jest wszędzie”, realizowany przez Gminę Miasto Ostrów Wielkopolski, skierowany do uczniów klas IV – VI szkół podstawowych i I-III gimnazjów. Jego głównym założeniem jest, poprzez korelację przedmiotową, podniesienie jakości nauczania. Nauczyciele będą kłaść szczególny nacisk na treści, które w ubiegłych latach najsłabiej wypadały podczas egzaminów zewnętrznych. W naszej szkole projekt opracowany został pod wspólnym hasłem „Podróże bliskie i dalekie”, ponadto podzielony został na poszczególne poziomy. Uczniowie klas IV na kartach książek, map i stron internetowych podróżować będą po Wielkopolsce, piątoklasiści po Polsce, natomiast klasy VI zastanawiają się, co warto wiedzieć o Europie.

W projekcie ważna jest korelacja przedmiotowa: matematyka, język polski i historia, a w klasach VI dodatkowo przyroda.

W sobotni poranek chętni uczniowie wzięli udział w pierwszych zajęciach, podczas których nie tylko zapoznali się z ideą zajęć, ale rozpoczęli naukę przez zabawę. Czwartoklasiści zainaugurowali swoją pracę zajęciami z języka polskiego, podczas których zastanawiali się, jak najciekawiej spędzić czas na wycieczce Szlakiem Piastowskim, o czym – pracując w grupach – pisali w liście do rówieśników i najbliższych, a także do nauczycieli. Przypomnieli sobie  zasady prowadzenia korespondencji prywatnej w formie zabaw i łamigłówek. Uczniowie klas piątych podczas zajęć z matematyki zastanawiali się, czy wybrać Warszawę, Kraków, a może Gdańsk? Wykorzystując Internet, mapy i inne źródła opracowywali trasy wycieczek dla siebie i swoich kolegów, przy okazji dokonując obliczeń pamięciowych, porównując i porządkując informacje. Szóstoklasiści natomiast ustalali cenę rachunku w zagranicznej restauracji, obliczali długość autostrad w Niemczech, koszt pobytu wakacyjnego dla czteroosobowej rodziny, długość tunelu pod kanałem La Manche, dzięki temu w nietypowy i przyjemny sposób ćwiczyli pracę z tekstem matematycznym, uczyli się w efektywny sposób korzystać z informacji podanych w diagramach i tabelach. Dodatkowo na kolejnych zajęciach, tym razem polonistycznych, przypomnieli sobie najważniejsze wiadomości dotyczące Unii Europejskiej, biorąc udział w quizie oraz pracując z tekstem popularnonaukowym o mitologicznych bogach i herosach.

            Różnorodne, głównie aktywizujące metody nauczania, praca w małych grupach oraz wykorzystanie wielu interesujących i atrakcyjnych pomocy naukowych – w tym komputerów, tablic multimedialnych, ciekawych źródeł książkowych, ma nie tylko uatrakcyjnić zajęcia i zachęcić uczestników do dalszej pracy, ale przede wszystkim pomóc dzieciom w rozwijaniu umiejętności niezbędnych w XXI wieku. Wykorzystane przez nauczycieli pomoce, mają sprzyjać rozwojowi myślenia i działania, wyzwalać inicjatywy i inspirować do twórczych poszukiwań. Ponadto wspomagają kreatywne myślenie, uczą twórczego rozwiązywania problemów, efektywnej komunikacji, a także kierowania własną edukacją, również przy pomocy osiągnięć technologicznych.

            Dzięki temu, że zajęcia odbywają się w soboty więcej uczniów ma szansę na wzięcie w nich udziału, ponieważ rzadziej kolidują one z dodatkowymi pozaszkolnymi obowiązkami dzieci.

            Sobotnie spotkanie, wyniki pracy wszystkich grup, zapał i potencjał uczniów są zapowiedzą efektywnych i bardzo interesujących zajęć, w których uczestnicy brać będą udział chętnie i z dużym zaangażowaniem.