UDZIAŁ SP5 W PROGRAMIE SZKOŁA Z KLASĄ 2.0

Data: 23 marca, 2014

W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do programu Szkoła z Klasą 2.0. Jest to ogólnopolska akcja, którą od 2002 roku prowadzą Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Gazeta Wyborcza. Głównym założeniem jest współtworzenie szkół przygotowujących do życia we współczesnym świecie pełnym nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych i promowanie ich. Szkoły przystępujące do programu mają nie tylko nauczyć się, jak wykorzystywać w procesie dydaktycznym TIK, ale i dzielić się dobrymi praktykami wypracowanymi w placówce. Pomimo, iż Szkoła Podstawowa nr 5 posiada od wielu lat tytuł Szkoły z Klasą 1.0, postanowiliśmy wziąć udział w nowej odsłonie tego przedsięwzięcia Projekt tworzą zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.

Wychowawcy według własnych pomysłów, w oparciu o materiały pomocnicze programu „Szkoła z klasą 2.0”, zapoznali uczniów z jego ideą, a następnie przeprowadzili we wszystkich klasach debaty, efektem których było stworzenie klasowej wersji „Kodeksu 2.0”, czyli zbioru reguł właściwego posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w szkole, na zajęciach pozalekcyjnych oraz w domu.

Uczniowie – dzięki otrzymanym od wychowawców materiałom i linkom do odpowiednich stron (w tym strony Szkoły z klasą 2.0) mieli czas na to, aby przygotować się do dyskusji. Wszystkie klasy zastanawiały się nad kilkoma zagadnieniami – przede wszystkim jak uczyć się z mądrym wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnej, czy i w jaki sposób można korzystać z Internetu, gdy brak nam dostępu do pracowni komputerowej. Uczestnicy wykazywali się w tym temacie dużą pomysłowością. Wiele dyskusji wzbudził temat praw autorskich. Uczniowie wypowiadali się na temat tego, jak mimowolnie nie stać się internetowym złodziejem, ale i jak samemu nie dać się okraść! Wszyscy zgodni byli, iż Internet nie jest jedynym i nieomylnym źródłem wiedzy, bowiem informacje, jakie czerpiemy z sieci powinniśmy weryfikować. Ciekawych przemyśleń dostarczyli uczniowie w kwestii sposobów komunikowania się w sprawach szkolnych z nauczycielami i kolegami, co znalazło swoje odzwierciedlenie w ostatecznej wersji Kodeksu. Po zakończeniu debat klasowych do nauczycieli zalogowanych w Projekcie spłynęły klasowe propozycje Kodeksów, z których w ramach debaty szkolnej został wyłoniony jeden obowiązujący w naszej szkole Kodeks korzystania z TIK.

IMG_4693

IMG_4502

Kolejnym etapem naszych działań była realizacja zadań w formie lekcji lub miniprojektów przez nauczycieli zgłoszonych do Programu. Wychowawczyni klasy II a – p. Beata Olszak wraz z uczniami realizowała cykl zajęć pod hasłem „Co słychać w ptasich stołówkach?”. Temat ten stał się okazją do pogłębienia wiedzy na temat ptaków zimujących w Polsce oraz sposobu ich dokarmiania. Uczniowie ćwiczyli umiejętność ich rozpoznawania podczas spacerów, wycieczek oraz własnych obserwacji w przydomowych ogródkach i innych miejscach. Rozwijali swe zainteresowania tematyką przyrodniczą, kształtowali umiejętność zbierania informacji na dany temat korzystając z technologii informacyjno – komputerowej, pogłębiali zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, doskonalili umiejętność posługiwania się programem graficznym PAINT oraz edytorem tekstów WORD. Ćwiczyli umiejętność obsługiwania drukarki, korzystania z poczty elektronicznej, poznali pojęcie prezentacja multimedialna oraz jej zastosowanie. Systematycznie obserwowali ptaki zjawiające się przy zawieszonych przez leśników kulach tłuszczowych na stronie internetowej Lasów Państwowych http://www.lasy.gov.pl/zubr. Efektem przeszło miesięcznej pracy były zdjęcia ptaków oraz rysunki wykonane przez uczniów w programie Paint, a umieszczone przez wychowawcę na blogu szkolnym klas I – III „Co słychać na drugim pięterku?”. Ponadto uczniowie klasy II a przygotowali warsztaty dla uczniów klasy II b integracyjnej, podczas których podzieliły się swoją wiedzą oraz umiejętnościami na temat rozpoznawania ptaków zimujących w Polsce, sposobów ich dokarmiania oraz ochrony. Zajęcie to było podsumowaniem miniprojektu oraz okazją do ugruntowania wiedzy na temat pomocy ptakom w zimie.

DSC09277

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

14 stycznia odbyło się w naszej szkole nietypowe spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka. Uczniowie klasy Va zaprosili swoich bliskich z okazji ich święta na przygotowane przez siebie szkolenie z zakresu obsługi komputera ze szczególnym uwzględnieniem korzystania z zasobów Internetu.

Pomysłodawczyniami zajęć były Pani Katarzyna Łukaszewska – wychowawca klasy i Pani Aneta Marciniak – nauczyciel informatyki, które koordynowały szkolenie. Jednak głównymi organizatorami byli wnukowie. Każdy z uczestników otrzymał specjalnie zaprojektowane przez dzieci zaproszenie.

W miłej atmosferze dziadkowie i babcie spędzili niemal dwie godziny przed ekranami komputerów. W tym czasie pod czujnym okiem swoich wnuków założyli własne skrzynki mailowe, wysłali i odebrali samodzielnie pierwsze wiadomości. Po tych próbach przyszedł czas na surfowanie po Internecie. Uczniowie wraz z opiekunami przygotowali dla każdego uczestnika listę ciekawych stron dla babci i dziadka. Były tam linki dla wielbicieli gotowania, krzyżówek, sportu, dla tych, którzy chcą żyć zdrowo, lubią podróżować lub interesują się genealogią, na liście znalazły się również adresy wirtualnych muzeów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także linki do strony naszej szkoły oraz bloga klasy Va. Przy okazji rozmów o tym, co można znaleźć w Internecie uczniowie zwrócili uwagę babć i dziadków na bezpieczeństwo w sieci oraz sposób kopiowania i pobierania materiałów tak, aby nie naruszać praw autorskich.

Na zakończenie zajęć każdy z uczestników samodzielnie wysłał do nauczycieli organizujących spotkanie krótką wiadomość na temat zajęć. Były to bardzo ciepłe słowa i podziękowania za pomysł.

Organizując szkolenie dla babć i dziadków uczniowie klasy Va zrealizowali zadanie z TIK, wynikające z jednego z punktów naszego szkolnego Kodeksu w ramach Szkoły z klasą 2.0: „Pokażemy rodzicom i dziadkom, że komputer z dostępem do Internetu to pożyteczne i mądre urządzenie”.

IMG_4901

Kilka dni później – 18 stycznia, mury naszej szkoły odwiedzili mili goście. Uczniowie klas IIb integracyjnej i IIIa wraz z Paniami Lucyną Łukomską, Anna Dorociak i Anną Woźniak, zorganizowali także nietypowe spotkanie z okazji zbliżającego się święta Babć i Dziadków. Było to spotkanie inne niż do tej pory, gdyż wszyscy dorośli i dzieci udali się w podróż po Europie z Koziołkiem Matołkiem. Wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, każdy mógł odwiedzić i poznać ciekawe miejsca oraz poczuć ich atmosferę. Z biletem wstępu odwiedzaliśmy Niemcy, Danię, słoneczną Hiszpanię, Portugalię, Holandię, Irlandię i wiele innych miejsc.

Pomysł na taką formę spotkania, zrodził się w trakcie udziału w programie Szkoła z Klasą 2.0, w którym dzieci uczą się korzystać z nowoczesnych technologii. Warto podkreślić, iż większość zadań uczniowie wykonywali samodzielnie, przy pomocy i wsparciu nauczycieli. W ciągu kilku tygodni przygotowań, dzieci ćwiczyły role przy pomocy komputera, rzutnika i ekranu. Na zajęciach pozalekcyjnych projektowały zaproszenia, bilety oraz plakaty posługując się komputerem. Uczyły się nie tylko działać w znanych programach komputerowych, ale także jak szukać w Internecie potrzebnych wiadomości i odpowiednio je wykorzystywać. W dniu spotkania każdy wnuk mógł pochwalić się przed swoimi bliskimi różnorodnymi talentami recytatorskimi, plastycznymi, instrumentalnymi i tanecznymi.

Po odbytej podróży był czas na życzenia i drobne upominki przygotowane przez wnuki.

Na zakończenie spotkania dziadkowie mogli odwiedzić naszą małą galerię, w której znalazły się ich portrety wykonane w programie Paint. Dzieki temu spotkaniu dziadkowie i babcie miło spędzili czas oraz bliżej poznali nowoczesne technologie, które towarzyszą nam w codziennym życiu.

DSC09331

Klasy biorące udział w Programie Szkoła z Klasą 2.0 mają również swoje blogi na platformie Centrum Edukacji Obywatelskiej, na których zdobywają kolejne odznaki. Nasze działania są również systematycznie wyróżniane przez moderatorów programu jako dobre praktyki i polecane innym szkołom i nauczycielom.

Obecnie nauczyciele oraz ich uczniowie pracują nad ostatnim półrocznym zadaniem i przygotowują specjalny projekt, związany z naszym miastem i jego promocją.