MISTRZ ORTOGRAFII – dyktando klasy II-III
MISTRZ ORTOGRAFII
XXI edycja Konkursu Ortograficznego
dla uczniów klas II i III szkół podstawowych
( etap szkolny)
6 lutego 2019
Jadą goście, jadą
Na ostatniej lekcji języka angielskiego nasza pani* poinformowała, że przyjedzie do nas grupa uczniów z Anglii i mamy zaproponować miejsca warte pokazania. Rozpętała się burza mózgów, bo każdy miał inną propozycję.
Ja chciałbym zabrać gości do Rezerwatu Archeologicznego ** w Kaliszu, ponieważ jest niedaleko i można w nim obejrzeć średniowieczne zabytki: drewniany gród wraz z palisadą i mostem, kamienny grobowiec, drewniane chaty, dwupoziomową wieżę obronną i wiele starodawnych przedmiotów codziennego użytku. Dziewczęta proponowały stolicę Wielkopolski z pięknym rynkiem i słynnymi poznańskimi koziołkami. Po drodze można by zajechać do pobliskiego Kórnika, w którym warto pokazać małym Anglikom oryginalny zamek z różnorakimi eksponatami. Wśród nich znajdują się obrazy królów polskich oraz hetmanów. Pani ten pomysł bardzo się spodobał, zwłaszcza że nieopodal, znajdują się słynne rogalińskie dęby, związane z pradawną polską legendą o Lechu, Czechu i Rusie.
Potem pani* ustalała trasę, a my przygotowywaliśmy niezbędny słowniczek, aby przedstawić historyczne zabytki i przyrodnicze osobliwości naszego regionu.
*możliwy zapis Pani
** w większości materiałów jest taki zapis – wielkimi literami, ale można to też potraktować jako nazwę gatunkową – i wtedy uzasadniona jest pisownia małymi literami.
Tekst opracowały mgr Ewa Twardowska i Magdalena Świtoń -Suska na podstawie Wielkiego słownika ortograficznego pod redakcją Edwarda Polańskiego , PWN, Warszawa 2007.
Korekta dyktanda: prof. A.Markowski