Jak gniazduję ptaki?
Temperatura na dworze oraz zachodzące zmiany w przyrodzie mówią, że wiosna jest tuż, tuż… Świadczyć o tym mogą powracające do nas po zimowej przerwie ptaki. Wracają już m.in. gęsi gęgawy, zbożowe, białoczelne, żurawie, szpaki, czajki. Słyszano i widziano śpiewające w locie skowronki.
Aby dowiedzieć się czegoś więcej o powracających ptakach oraz sposobach budowania przez nich gniazd, zaprosiliśmy do naszej klasy panią Janinę Bartuzi – członkinię Wielkopolskiego Towarzystwa Przyrodniczo-Krajoznawczego.
Pani Janka przygotowała dla nas zdjęcia wybranych ptaków oraz ich gniazd. Były więc fotografie przedstawiające: kosa, gęś gęgawę, gołębia grzywacza, wróbla mazurka, sikorę modraszkę, gawrona, jaskółki oknówkę i brzegówkę, żołnę, pliszkę siwą, pustułkę, puszczyka, żurawia, bociana białego i największego z naszych ptaków – łabędzia niemego. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób ptaki budują gniazda, bądź jak wykorzystują gotowe miejsca do gniazdowania, oferowane im przez naturę, ale i człowieka (np. w szczelinach budynków, pod balkonami itp.).
Największą atrakcję stanowił jednak pokaz zgromadzonych przez panią Jankę gniazd oraz ptasich jaj. Dzieci z bliska zobaczyły, jak misterną pracę wykonują ptaki, by przygotować sobie miejsce do złożenia jaj, a następnie wychowania piskląt. Dowiedziały się, z jakich materiałów wykonane jest gniazdo (m.in. mech, gałązki, sierść zwierząt, piórka, ziemia, czasem kawałki sznurka), zobaczyły różnorodność kolorów oraz rozmiarów ptasich jaj. Najbardziej spodobało im się prawdziwe, misternie utkane gniazdo remiza z ukrytym wewnątrz jajeczkiem. Wiele emocji wywołała również możliwość „zbudowania” bocianiego gniazda oraz uświadomienie sobie jego rozmiarów.