Jak gniazdują ptaki?
Choć za oknem jeszcze śnieg i temperatura zimowa, to zmiany w przyrodzie mówią, że wiosna jest tuż, tuż… Świadczyć o tym mogą powracające do nas po zimowej przerwie ptaki. Wróciły już m.in. gęsi gęgawy, żurawie, szpaki, pierwsze pliszki siwe, czajki i gołębie grzywacze. Słyszano też głosy godowe kuropatwy, skowronków, zięby i paszkota.
Aby dowiedzieć się czegoś więcej o powracających ptakach oraz sposobach budowania przez nich gniazd, zaprosiliśmy do naszej klasy panią Janinę Bartuzi – członkinię Południowowielkopolskiej Grupy OTOP.
Pani Janka przygotowała dla nas zdjęcia wybranych ptaków oraz ich gniazd. Były więc fotografie przedstawiające: kosa, gęś gęgawę, gołębia grzywacza, wróbla mazurka, sikorę modraszkę, gawrona, jaskółki oknówkę i brzegówkę, żołnę (rozpoznał ją Dawid, zaskakując mnie i naszego gościa swoją wiedzą), pliszkę siwą, pustułkę, puszczyka, żurawia, bociana białego i największego z naszych ptaków – łabędzia niemego. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób ptaki budują gniazda, bądź jak wykorzystują gotowe miejsca do gniazdowania oferowane im przez naturę, ale i człowieka (np. w szczelinach budynków, pod balkonami itp.).
Największą atrakcję stanowił jednak pokaz zgromadzonych przez panią Jankę gniazd ptasich. Dzieci z bliska zobaczyły, jak misterną pracę wykonują ptaki, by przygotować sobie miejsce do złożenia jaj, a następnie wychowania piskląt. Dowiedziały się, z jakich materiałów wykonane jest gniazdo (m.in. mech, gałązki, sierść zwierząt, piórka, ziemia, czasem kawałki sznurka), zobaczyły różnorodność kolorów oraz rozmiarów ptasich jaj. Najbardziej spodobało im się prawdziwe, misternie utkane gniazdo remiza z ukrytym wewnątrz jajeczkiem.
Spotkanie było tak interesujące, że czuliśmy niedosyt i zamierzamy zaprosić panią Jankę raz jeszcze.
Klasa I A – sześciolatków wraz z wychowawczynią Beatą Olszak.