Eksperymentujemy – uczymy się w praktyce
Warunkiem, aby zrozumieć pewne zjawiska i rozwijać swoją wiedzę jest nie tylko nauka z książką przy biurku. Fantastyczną metodą poznawania nauki jest doświadczenie – szczególnie jeżeli myśli się o sposobach poznania takich zagadnień jak np. chemia. Dlatego my – grupa reprezentująca naszą szkołę czyli Olga Kazowska, Tobiasz Ryl, Filip Kotowski klasa IV D, pod opieką mgr Marii Baranowskiej udaliśmy się do Zespołu Szkół Salezjanek na powiatowy konkurs przyrodniczo – ekologiczny „Eksperymentujemy – uczymy się w praktyce”.
Przedstawiliśmy prezentację doświadczenia pt. „Tęczowa wieża”. Dotyczy ono zjawiska dyfuzji: przygotowaliśmy 4 naczynia do których wlaliśmy wodę, następnie różną ilość cukru do poszczególnych naczyń, a później dodaliśmy do każdego inny kolor barwnika. To właśnie zjawisko dyfuzji czyli samorzutne mieszanie się cząsteczek i atomów różnych substancji.
Wytłumaczyliśmy słuchaczom, że taka mieszanina jednorodna polega na tym, że nawet przy użyciu mikroskopu nie odgadniemy jej składników, ponieważ rozpuszczalnik idealnie rozpuści substancję rozpuszczoną. Co najważniejsze zlewając kolejno powstałe substancje do pustego naczynia, nie dochodzi do ich połączenia, gdyż każde z nich ma inną gęstość.
W drugiej części konkursu sprawdziliśmy swoją wiedzę dotyczącą wody, jej przemian i znaczenia w przyrodzie pisząc test.
Nasz zespół zajął zaszczytne II miejsce! Bardzo dziękujemy pani Marii Baranowskiej za zaangażowanie i poświęcony czas, a wy droga szkolna społeczności możecie być z nas dumni!
Olga Kazowska