Język migowy w szkole
Przełamywanie barier komunikacyjnych to dobry sposób na rozmowę o tolerancji a my chcemy, żeby nasi uczniowie byli otwarci. Nauka języka migowego na pewno to ułatwi.
W naszej szkole języka migowego uczą się dzieci z klasy II c w ramach projektu „Migające przedszkola, migające szkoły”. Organizacja nowatorskich zajęć odbywa się wraz z bezpośrednim udziałem tłumacza panią Agnieszką Wypych oraz osób niesłyszących jako co-trenerów.
Rozpoczęliśmy naukę od podstawowych gestów związanych ze środowiskiem dziecka – rodziną, szkołą, zabawą, zainteresowaniami. Uczymy się poprzez zabawę i piosenki, w których słowa zastępujemy gestami. Istnieje bardzo dużo korzyści płynących z tej edukacji. Następuje stymulacja rozwoju intelektualnego, sprawności manualnej, ćwiczenie mimiki, rozwój wyobraźni przestrzennej, pamięci oraz koncentracji.
Nauka języka migowego w szkole to „bardzo dobry pomysł”. To jedna z tych dobrych praktyk, o których warto mówić.
Zajęcia mają za zadanie przybliżyć oraz zjednoczyć dwie formy komunikacji -werbalną i manualną, jak również mają służyć integracji obu środowisk. Istotna jest promocja pozytywnego wizerunku osoby niesłyszanej wśród najmłodszych oraz wskazanie dzieciom na obecność w świecie do którego przynależą, osób z uszkodzeniami słuchu, których komunikacja jest znacznie utrudniona.