CO TO JEST KLASA INTEGRACYJNA?
Cele klasy integracyjnej
Stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju: w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, w sferze emocjonalno-społecznej,
w sferze psychologicznej, w zakresie sprawności manualnej.
Wykształcenie u wszystkich dzieci postaw tolerancji, akceptacji, szacunku, gotowości służenia pomocą (nie wyręczania), otwartości na potrzeby innych.
Przeciwdziałanie istniejącym w społeczeństwie tendencjom do separacji ludzi niepełnosprawnych.
Założenia klasy integracyjnej
Objęcie nauczaniem dzieci o różnych możliwościach intelektualnych
w jednym zespole klasowym.
Indywidualizacja metod, treści i form nauczania.
Wdrażanie do prawidłowych zachowań w zakresie kontaktów interpersonalnych i radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych.
Prowadzenie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zajęć rewalidacji indywidualnej w celu: optymalnego usprawnienia funkcji psychicznych i fizycznych, rozwijania wyobraźni i aktywności twórczej.
Niezbędna dokumentacja
Chcąc zapisać dziecko z niepełnosprawnością do klasy integracyjnej rodzic powinien dostarczyć:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- orzeczenie o niepełnosprawności z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie,
- ewentualnie wszelką dokumentację medyczną, pedagogiczną z dotychczasowej terapii.
Dodatkowe wspieranie
Zajęcia realizowane w szkole z dziećmi z niepełnosprawnością wynikające z zaleceń Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej:
- Rewalidacja – zajęcia mające na celu wszechstronne usprawnianie tego, co zaburzone, przy jednoczesnym wzmacnianiu mocnych stron dziecka.
- Logopedia – usprawnianie aparatu artykulacyjnego mowy, nauka prawidłowego oddychania, wywoływanie zaburzonych głosek, doskonalenie kompetencji językowych.
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – wyrównywanie i doskonalenie umiejętności szkolnych.
- Gimnastyka korekcyjna – eliminowanie wad postawy, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
- Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla klas IV – VI – wyrównywanie braków w zakresie dydaktyki, nadrobienie zaległości, powtarzanie i utrwalanie materiału.