Cechy zdrowej szkoły
Zdrowa szkoła jako miejsce życia, nauki i pracy to:
1. ZDROWE I BEZPIECZNE ŚRODOWISKO FIZYCZNE:
– budynek, otoczenie (boisko, ulica);
– pomieszczenia;
– wyposażenie;
– oświetlenie, mikroklimat, klimat akustyczny.
2. ZDROWE I BEZPIECZNE ŚRODOWISKO SPOŁECZNE:
– relacja między pracownikami szkoły, pracownikami i uczniami, samymi uczniami;
– związki między szkołą a rodzicami i społecznością lokalną;
– ograniczanie stresów;
– wzajemny szacunek, zaufanie;
– wywiązywanie się wszystkich z przyjętych zadań.
3. MOŻLIWOŚCI ROZWOJU, SUKCESU DLA WSZYSTKICH CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
– uwzględnianie indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów (przeniesienie akcentu z realizacji programu na ucznia);
– pozytywne ocenianie (kształtowanie poczucia własnej wartości, szacunku do własnej osoby);
– współuczestnictwo w podejmowaniu decyzji ważnych dla życia szkoły, współgospodarzenie w szkole;
– oferta różnorodnych zajęć pozalekcyjnych;
– stymulowanie i umożliwianie rozwoju osobistego i zawodowego nauczycieli.
4. TROSKA O KAŻDEGO Z UDZIAŁEM WSZYSTKICH:
– higieniczny rozkład zajęć;
– posiłek szkolny oraz możliwość zaspokajania pragnienia dla wszystkich uczniów;
– opieka medyczna;
– pomoc uczniom przewlekle chorym i niepełnosprawnym (klasy integracyjne), z trudnościami w nauce (zajęcia wyrównawcze i korekcyjno- kompensacyjne);
– pomoc uczniom pochodzącym z rodzin z patologią społeczną, trudnościami materialnymi;
– wspieranie pracowników szkoły w trudnościach.
5. EDUKACJA DO ZDROWIA UCZNIÓW, PRACOWNIKÓW, RODZICÓW:
– kształtowanie zachowań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia poprzez realizację akcji szkolnych promujących zdrowie, a także przez wdrażanie w różnego rodzaju programy mające na celu poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego;
– kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych, umiejętności podejmowania decyzji i wyboru w sprawach swego zdrowia i tworzenia sprzyjającego mu środowiska.