{"id":9324,"date":"2014-06-10T23:09:51","date_gmt":"2014-06-10T21:09:51","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=9324"},"modified":"2014-06-10T23:09:51","modified_gmt":"2014-06-10T21:09:51","slug":"szkola-z-klasa-2-0-zakonczenie-projektu-w-klasie-2a","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/szkola-z-klasa-2-0-zakonczenie-projektu-w-klasie-2a\/","title":{"rendered":"Szko\u0142a z klas\u0105 2.0 \u2013 zako\u0144czenie projektu w klasie 2a"},"content":{"rendered":"
Prezentacja naszego projektu przybra\u0142a form\u0119 gry miejskiej. Przygotowania w klasie\u00a0 2a trwa\u0142y ju\u017c od po\u0142owy marca 2014 r. W dniu 12 marca odbyli\u015bmy wycieczk\u0119 klasow\u0105 do Parku Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim. Celem wyprawy by\u0142o przypomnienie poznanych ju\u017c wcze\u015bniej gatunk\u00f3w drzew i ptak\u00f3w, rozpoznawanie ptak\u00f3w w ich naturalnym \u015brodowisku oraz odnalezienie wyst\u0119puj\u0105cych w parku pomnik\u00f3w przyrody. Niekt\u00f3rzy uczniowie wraz z rodzicami uczestniczyli r\u00f3wnie\u017c w spacerze \u201eWielkanoc z Przyrod\u0105\u201d 1 kwietnia. Nast\u0119pnie uczniowie otrzymali ode mnie kart\u0119 zada\u0144, kt\u00f3r\u0105 mieli zrealizowa\u0107 w ramach pracy domowej, korzystaj\u0105c z pomocy swoich rodzic\u00f3w.<\/p>\n
Na bazie wiadomo\u015bci i umiej\u0119tno\u015bci \u2013 zgromadzonych dzi\u0119ki wycieczkom, spacerom oraz spotkaniom z liderem Po\u0142udniowowielkopolskiej Grupy Og\u00f3lnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptak\u00f3w Paw\u0142em T. Dolat\u0105 \u2013 uczniowie klasy 2a wraz ze mn\u0105 przygotowali tre\u015b\u0107 gry miejskiej \u201ePoznajemy tajemnice Ostrowa Wielkopolskiego<\/i>\u201d \u2013 cz\u0119\u015b\u0107 przyrodnicza.<\/p>\n
Pomys\u0142 na gr\u0119 zwi\u0105zany by\u0142 z faktem, i\u017c w tym roku nasze miasto obchodzi 300-letni\u0105 rocznic\u0105 relokacji, czyli ponownego nadania praw miejskich. Miasto to jednak nie tylko budynki, ale i przyroda, w szczeg\u00f3lno\u015bci \u201eoazy zieleni\u201d, czyli miejskie parki. Cho\u0107 znajduj\u0105 si\u0119 one tak blisko nas, to niestety mieszka\u0144cy ma\u0142o je znaj\u0105. Dlatego zadaniem gry by\u0142o zapoznanie \u2013 poprzez zabaw\u0119 \u2013 najm\u0142odszych uczni\u00f3w naszej szko\u0142y, a tak\u017ce nauczycieli i rodzic\u00f3w, z trzema parkami miejskimi w centrum Ostrowa, ich patronami, walorami przyrodniczymi i ciekawostkami. W czasie spaceru po parkach uczniowie m.in. odnajdywali pomniki przyrody, szukali budek l\u0119gowych, zapoznawali si\u0119 z patronami park\u00f3w, zwracali uwag\u0119 na \u017cyj\u0105ce w nich ptaki, uczyli si\u0119 orientacji w terenie.<\/p>\n
Gra mia\u0142a form\u0119 spaceru po wybranych ostrowskich ulicach i parkach. Ka\u017cdy wychowawca klas I-III naszej szko\u0142y otrzyma\u0142 gr\u0119 w formie papierowej (plan gry oraz karty zada\u0144) w drugiej po\u0142owie maja. Na jej realizacj\u0119 poszczeg\u00f3lne klasy mia\u0142y 10 dni. Przed przyst\u0105pieniem do samej gry, uczniowie mieli za zadanie przygotowa\u0107 si\u0119 do niej, zapoznaj\u0105c si\u0119 z prezentacj\u0105 multimedialn\u0105 \u201eSpacer po ostrowskich parkach<\/i>\u201d, zamieszczon\u0105 na stronie internetowej www.sp5.net.pl<\/a>. W przygotowaniu planu miasta, na kt\u00f3ry nanios\u0142y\u015bmy trasy naszych gier pom\u00f3g\u0142 nam S\u0142awomir Ignaczak \u2013 pracownik Urz\u0119du Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim.<\/p>\n Klasy bior\u0105ce udzia\u0142 w grze musia\u0142y przej\u015b\u0107 wyznaczon\u0105 tras\u0119 i kolejno wykonywa\u0107 zawarte w karcie pracy zadania. Swoje dzia\u0142ania dokumentowa\u0142y za pomoc\u0105 zdj\u0119\u0107 i wype\u0142nionej karty zada\u0144, a na koniec przygotowywa\u0142y sprawozdania z przebiegu gry.<\/p>\n Poniewa\u017c uczniowie mojej klasy wielokrotnie odwiedzali ju\u017c ostrowskie parki, postanowi\u0142am wybra\u0107 tras\u0119 turystyczno\u2013krajoznawcz\u0105, przygotowan\u0105 przez moj\u0105 kole\u017cank\u0119 \u2013 Lucyn\u0119 \u0141ukomsk\u0105. Jej celem by\u0142o poznanie zabytk\u00f3w centrum Ostrowa.<\/p>\n Gr\u0119 miejsk\u0105 \u201ePoznajemy tajemnice Ostrowa Wielkopolskiego\u201d \u2013 trasa turystyczno-krajoznawcza<\/i> przeprowadzi\u0142am 20 maja. Przed przyst\u0105pieniem do niej uczniowie mojej klasy zapoznali si\u0119 z prezentacj\u0105 multimedialn\u0105 przygotowan\u0105 przez kole\u017cank\u0119 Lucyn\u0119 \u0141ukomsk\u0105 \u201eOstr\u00f3w Wielkopolski moje miasto\u201d <\/i>zamieszczon\u0105 na stronie internetowej www.sp5.net.pl<\/a>. Odbyli\u015bmy wirtualny spacer po ciekawych zau\u0142kach Ostrowa. Z prezentacji dowiedzieli\u015bmy si\u0119 m.in. sk\u0105d wywodzi si\u0119 nazwa naszego miasta, gdzie mie\u015bci si\u0119 jeden z najstarszych budynk\u00f3w Ostrowa, jak zmienia\u0142 si\u0119 ratusz na przestrzeni dziej\u00f3w, kim by\u0142 Stefan Rowi\u0144ski b\u0105d\u017a z jak\u0105 ludno\u015bci\u0105 kojarzy si\u0119 synagoga i lapidarium. Prezentowany materia\u0142 bardzo rozbudzi\u0142 nasz\u0105 ciekawo\u015b\u0107. Okaza\u0142o si\u0119, \u017ce tak naprawd\u0119 niewielu uczni\u00f3w zna swoje miasto. Dlatego postanowili\u015bmy jak najszybciej wyruszy\u0107 w teren.<\/p>\n Dnia 20 maja o godzinie 9.00 wraz z mam\u0105 Oli i babci\u0105 Iwa wyruszyli\u015bmy ze szko\u0142y, aby odby\u0107 spacer po urokliwych ulicach naszego miasta i odkry\u0107 jego tajemnice. Zabrali\u015bmy z sob\u0105 aparaty fotograficzne, telefony kom\u00f3rkowe, notatniki, przybory do pisania, kart\u0119 zada\u0144 oraz plan gry.<\/p>\n Pierwszym miejscem, do kt\u00f3rego dotarli\u015bmy by\u0142y kamienice nr 2 i 5 na ulicy Kaliskiej. W podw\u00f3rzu kamienicy nr 2 znajduje si\u0119 okr\u0105g\u0142a tabliczka z napisem \u201eKHG Ao 1797\u201d i koron\u0105 nad liter\u0105 H. Podczas remontu znaleziono za t\u0105 tabliczk\u0105 dokument opisuj\u0105cy po\u0142o\u017cenie kamienia w\u0119gielnego. Uczniowie wykonali jego fotografi\u0119 oraz schematyczne rysunki.<\/p>\n St\u0105d wyruszyli\u015bmy na ulic\u0119 Kr\u00f3lowej Jadwigi, gdzie znajduje si\u0119 najstarszy i w ca\u0142o\u015bci zachowany budynek w mie\u015bcie o konstrukcji szachulcowej \u2013 ko\u015bci\u00f3\u0142 Naj\u015bwi\u0119tszej Marii Panny. Zezwolenie na jego budow\u0119 wyda\u0142 \u00f3wczesny w\u0142a\u015bciciel miasta ksi\u0105\u017c\u0119 Micha\u0142 Hieronim Radziwi\u0142\u0142.<\/p>\n Kolejnym punktem naszej wyprawy by\u0142a ulica Raszkowska i mieszcz\u0105cy si\u0119 przy niej ko\u015bci\u00f3\u0142 pod wezwaniem \u015awi\u0119tego Antoniego. Zadaniem dzieci by\u0142o odczytanie godziny z zegara na wie\u017cy ko\u015bcielnej i oczywi\u015bcie wykonanie pami\u0105tkowego zdj\u0119cia.<\/p>\n R\u00f3wnie\u017c na ulicy Raszkowskiej znajduje si\u0119 wybudowana w stylu maureta\u0144skim i niedawno pi\u0119knie odrestaurowana synagoga. Obecnie stanowi centrum kultur i religii. Uczniowie mieli za zadanie policzy\u0107, ile krok\u00f3w jest od wej\u015bcia do ogrodzenie. By\u0142a to dla nich niezwyk\u0142a frajda, a liczba krok\u00f3w bardzo r\u00f3\u017cna.<\/p>\n Niedaleko synagogi, kt\u00f3ra kiedy\u015b mie\u015bci\u0142a si\u0119 w dzielnicy \u017cydowskiej, na placu 23 Stycznia mie\u015bci si\u0119 lapidarium. Na jego terenie znajduj\u0105 si\u0119 fragmenty odzyskanych macew ze zniszczonego przez Niemc\u00f3w \u017cydowskiego cmentarza (kirkutu). Przy wej\u015bciu widnieje napis<\/p>\n \u00a0\u201eI wr\u00f3ci si\u0119 w proch do ziemi, tak jak ni\u0105 by\u0142 a duch powr\u00f3ci do Boga, kt\u00f3ry go da\u0142\u201d. <\/i>Zadaniem uczni\u00f3w by\u0142o odczytanie i zapisanie pierwszego i ostatniego wyrazu. Dzieci nie zna\u0142y tego miejsca, z przej\u0119ciem wyszukiwa\u0142y macew, kt\u00f3re by\u0142y najlepiej zachowane. Wykona\u0142y r\u00f3wnie\u017c dokumentacj\u0119 fotograficzn\u0105.<\/p>\n Przez \u201e\u015bcionk\u0119\u201d (znaczenie tego s\u0142owa poznali\u015bmy podczas lekcji muzealnej na temat gwary wielkopolskiej http:\/\/blogiceo.nq.pl\/sp5klasy123\/<\/a>) przeszli\u015bmy na ostrowski rynek. Tutaj postanowili\u015bmy odpocz\u0105\u0107 w cieniu drzew w towarzystwie pierwszego polskiego burmistrza Ostrowa \u2013 Stefana Rowi\u0144skiego i napi\u0107 si\u0119 orze\u017awiaj\u0105cej wody, kt\u00f3r\u0105 pocz\u0119stowa\u0142a nas pani Ilona Grzela \u2013 mama Oli. Po chwili odpoczynku podzielili\u015bmy si\u0119 na dwie grupy. Jedna w towarzystwie babci Iwa uda\u0142a si\u0119 na r\u00f3g ulicy Wroc\u0142awskiej do apteki Pod Anio\u0142em,<\/i> gdzie znajduje si\u0119 figurka anio\u0142ka, by wykona\u0107 fotografi\u0119. Pozosta\u0142a cz\u0119\u015b\u0107 dzieci mia\u0142a za zadanie sprawdzi\u0107, co opr\u00f3cz fili\u017canki znajduje si\u0119 na stoliku, przy kt\u00f3rym siedzi Stefan Rowi\u0144ski i wykona\u0107 zbiorowe zdj\u0119cie.<\/p>\n Nast\u0119pnie ulic\u0105 Ko\u015bcieln\u0105 udali\u015bmy si\u0119 na plac Stefana Rowi\u0144skiego pod kamienic\u0119 nr 1. Z tablicy pami\u0105tkowej na jej murze dowiedzieli\u015bmy si\u0119, \u017ce dom ten by\u0142 \u201eku\u017ani\u0105 kultury polskiej w okresie zaboru pruskiego\u201d.<\/i> Zadanie jakie czeka\u0142o dzieci mia\u0142o charakter matematyczny. Nale\u017ca\u0142o obliczy\u0107, ile lat \u017cy\u0142 Stefan Rowi\u0144ski. Dla moich uczni\u00f3w by\u0142o to niestety zbyt trudne, ale wsp\u00f3lnymi si\u0142ami jako\u015b sobie poradzili\u015bmy.<\/p>\n Przy placu Rowi\u0144skiego znajduje si\u0119 ko\u015bci\u00f3\u0142 \u015bw. Stanis\u0142awa Biskupa M\u0119czennika, inaczej ostrowska fara. Najwi\u0119ksz\u0105 uwag\u0119 uczni\u00f3w skupi\u0142y figury smok\u00f3w na zako\u0144czeniach rynien, potocznie zwane \u201erzygaczami\u201d, kt\u00f3rym dzieci wykona\u0142y pami\u0105tkowe zdj\u0119cia. Nast\u0119pnie korzystaj\u0105c ze stoper\u00f3w w telefonach kom\u00f3rkowych zmierzyli\u015bmy czas, jaki jest potrzebny, aby obej\u015b\u0107 ca\u0142y ko\u015bci\u00f3\u0142. Przy okazji liczyli\u015bmy, ile jest smok\u00f3w przy rynnach.<\/p>\n To by\u0142 ostatni punkt naszej wycieczki. Bogatsi w zdobyte wiadomo\u015bci i prze\u017cycia wr\u00f3cili\u015bmy do szko\u0142y, gdzie dokonali\u015bmy podsumowania. Uczniowie wraz ze mn\u0105 sporz\u0105dzili\u00a0 kr\u00f3tkie notatki, na bazie kt\u00f3rych w domu mieli opracowa\u0107 sprawozdania z odbytej gry miejskiej.<\/p>\n \u00a0W podobny spos\u00f3b gra miejska przebiega\u0142a w pozosta\u0142ych klasach m\u0142odszych. Uczniowie wraz z wychowawcami w wyznaczonym przez nas terminie (mi\u0119dzy 13 a 23 maja), odbywali spacery jedn\u0105 z dw\u00f3ch tras. Ich zadaniem by\u0142o wype\u0142nianie kart zada\u0144, dokumentowanie za pomoc\u0105 fotografii, sporz\u0105dzenie sprawozdania lub przygotowanie albumu.<\/p>\n