{"id":56349,"date":"2020-05-24T20:30:07","date_gmt":"2020-05-24T18:30:07","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=56349"},"modified":"2020-05-24T21:32:58","modified_gmt":"2020-05-24T19:32:58","slug":"motyle-cytrynki","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/motyle-cytrynki\/","title":{"rendered":"Motyle cytrynki"},"content":{"rendered":"

Klasa 2a ju\u017c drugi rok z rz\u0119du prowadzi ciekawy projekt przyrodniczy – obserwacje rozwoju poczwarek latolistka cytrynka i ich przemiany w doros\u0142e motyle. W ubieg\u0142ym roku hodowali\u015bmy je w klasie, w tym roku warunki mamy zupe\u0142nie inne, dlatego hodowle prowadz\u0105 ch\u0119tni uczniowie w swoich domach. Wszystko to w obu latach za spraw\u0105 do\u015bwiadczonej hodowczyni motyli – pani El\u017cbiety Dominiczak z Ostrowa. Pani El\u017cbieta najpierw zbiera\u0142a jajeczka motyli z ro\u015blin, a nast\u0119pnie hodowa\u0142a g\u0105sienice (larwy), kt\u00f3re wykluwaj\u0105 si\u0119 z tych jajek. Wymaga\u0142o to dokarmiania “\u017car\u0142ocznych” g\u0105sienic \u015bwie\u017cymi ro\u015blinami, np. pokrzyw\u0105. Kolejnym stadium rozwoju motyla jest poczwarka – ona jest ju\u017c zawini\u0119ta w kokon, nie rusza si\u0119 i nie \u017ceruje, nie wymaga wi\u0119c opieki. Takie w\u0142a\u015bnie poczwarki otrzyma\u0142o do swych dom\u00f3w wszystkich trzyna\u015bcioro ch\u0119tnych uczni\u00f3w klasy 2a i wychowawczyni. Wymagaj\u0105 one jednak uwagi, bo wewn\u0105trz kokonu rozwija si\u0119 doros\u0142y motyl, wi\u0119c trzeba zauwa\u017cy\u0107 moment zmiany poczwarki w dojrza\u0142\u0105 posta\u0107 motyla, by szybko uwolni\u0107 go do \u015brodowiska. To fina\u0142 hodowli – najbardziej emocjonuj\u0105cy dla opiekuna poczwarek. Za oko\u0142o tydzie\u0144 b\u0119dziemy mogli obserwowa\u0107 wychodzenie z kokon\u00f3w motyli, a potem wypu\u015bci\u0107 na wolno\u015b\u0107 motyle: \u017c\u00f3\u0142te samczyki i \u017c\u00f3\u0142tobia\u0142e samiczki. \ud83d\ude42 Wyloty notowane b\u0119d\u0105 przez uczni\u00f3w na specjalnej karcie obserwacji.<\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t