{"id":46005,"date":"2018-03-17T12:38:18","date_gmt":"2018-03-17T11:38:18","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=46005"},"modified":"2018-03-17T12:38:38","modified_gmt":"2018-03-17T11:38:38","slug":"eksperymentujemy-uczymy-sie-w-praktyce","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/eksperymentujemy-uczymy-sie-w-praktyce\/","title":{"rendered":"Eksperymentujemy – uczymy si\u0119 w praktyce"},"content":{"rendered":"

Warunkiem, aby zrozumie\u0107 pewne zjawiska i rozwija\u0107 swoj\u0105 wiedz\u0119 jest nie tylko nauka z ksi\u0105\u017ck\u0105 przy biurku. Fantastyczn\u0105 metod\u0105 poznawania nauki jest do\u015bwiadczenie \u2013 szczeg\u00f3lnie je\u017celi my\u015bli si\u0119 o sposobach poznania takich zagadnie\u0144 jak np. chemia. Dlatego my \u2013 grupa reprezentuj\u0105ca nasz\u0105 szko\u0142\u0119 czyli Olga Kazowska, Tobiasz Ryl, Filip Kotowski klasa IV D, pod opiek\u0105 mgr Marii Baranowskiej udali\u015bmy si\u0119 do Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 Salezjanek na powiatowy konkurs przyrodniczo \u2013 ekologiczny \u201eEksperymentujemy \u2013 uczymy si\u0119 w praktyce\u201d.<\/p>\n

Przedstawili\u015bmy prezentacj\u0119 do\u015bwiadczenia pt. \u201eT\u0119czowa wie\u017ca\u201d. Dotyczy ono zjawiska dyfuzji: przygotowali\u015bmy 4 naczynia do kt\u00f3rych wlali\u015bmy wod\u0119, nast\u0119pnie r\u00f3\u017cn\u0105 ilo\u015b\u0107 cukru do poszczeg\u00f3lnych naczy\u0144, a p\u00f3\u017aniej dodali\u015bmy do ka\u017cdego inny kolor barwnika. To w\u0142a\u015bnie zjawisko dyfuzji czyli samorzutne mieszanie si\u0119 cz\u0105steczek i atom\u00f3w r\u00f3\u017cnych substancji.<\/p>\n

Wyt\u0142umaczyli\u015bmy s\u0142uchaczom, \u017ce taka mieszanina jednorodna polega na tym, \u017ce nawet przy u\u017cyciu mikroskopu nie odgadniemy jej sk\u0142adnik\u00f3w, poniewa\u017c rozpuszczalnik idealnie rozpu\u015bci substancj\u0119 rozpuszczon\u0105. Co najwa\u017cniejsze zlewaj\u0105c kolejno powsta\u0142e substancje  do pustego naczynia, nie dochodzi do ich po\u0142\u0105czenia, gdy\u017c ka\u017cde z nich ma inn\u0105 g\u0119sto\u015b\u0107.<\/p>\n

W drugiej cz\u0119\u015bci konkursu sprawdzili\u015bmy swoj\u0105 wiedz\u0119 dotycz\u0105c\u0105 wody, jej przemian i znaczenia w przyrodzie pisz\u0105c test.<\/p>\n

Nasz zesp\u00f3\u0142 zaj\u0105\u0142 zaszczytne II miejsce! Bardzo dzi\u0119kujemy pani Marii Baranowskiej za zaanga\u017cowanie i po\u015bwi\u0119cony czas, a wy droga szkolna spo\u0142eczno\u015bci mo\u017cecie by\u0107 z nas dumni!<\/p>\n

Olga Kazowska<\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t