{"id":42,"date":"2011-10-26T12:55:03","date_gmt":"2011-10-26T12:55:03","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=42"},"modified":"2011-10-26T12:55:03","modified_gmt":"2011-10-26T12:55:03","slug":"spotkanie-z-profesorem-andrzejem-markowskim","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/spotkanie-z-profesorem-andrzejem-markowskim\/","title":{"rendered":"Spotkanie z profesorem Andrzejem Markowskim"},"content":{"rendered":"

INAUGURACJA XIV EDYCJI \u00a0\u201eMISTRZA ORTOGRAFII\u201d<\/p>\n

20 wrze\u015bnia uczniowie ostrowskich szk\u00f3\u0142 podstawowych i gimnazj\u00f3w uczestniczyli w spotkaniu z prof. Andrzejem Markowskim, znanym polskim j\u0119zykoznawc\u0105, przewodnicz\u0105cym Rady J\u0119zyka Polskiego w Warszawie, kt\u00f3ry po raz kolejny odwiedzi\u0142 nasze miasto. Tym razem profesor go\u015bci\u0142 w murach Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.<\/p>\n

Inicjatorem spotkania by\u0142a pani Anna Galant, nauczyciel doradca j\u0119zyka polskiego. Przyjazd profesora wi\u0105za\u0142 si\u0119 z inauguracj\u0105 XIV edycji Mi\u0119dzygminnego Konkursu Ortograficznego \u201eMistrz Ortografii\u201d, kt\u00f3rego organizatorem jest nasza szko\u0142a i Publiczne Gimnazjum. <\/strong><\/p>\n

Has\u0142em przewodnim by\u0142y s\u0142owa: Co nowego w ortografii i czego polszczy\u017anie robi\u0107 nie wolno\u2026 <\/em> W o\u017cywionej dyskusji, w kt\u00f3rej bra\u0142 tak\u017ce udzia\u0142 Prezydent Miasta Jaros\u0142aw Urbaniak, poruszono m.in. kwesti\u0119 imion, jakie rodzice wybieraj\u0105 dla swoich dzieci. Rada J\u0119zyka spotka\u0142a si\u0119 z takimi pomys\u0142ami jak Montezuma, Boston i D\u0105b. W drugiej cz\u0119\u015bci spotkania uczniowie zadawali wcze\u015bniej przygotowane pytania. Ania Malinowska z klasy VI c spyta\u0142a profesora: – Dlaczego, maj\u0105c na my\u015bli babci\u0119 i dziadka, m\u00f3wimy \u201edziadkowie\u201d ?<\/em>\u00a0 <\/em>Profesor Markowski o wa\u017cnych kwestiach j\u0119zykowych m\u00f3wi\u0142 w spos\u00f3b zrozumia\u0142y i dowcipny, co przypad\u0142o dzieciom do gustu. Pokaza\u0142, \u017ce niuanse j\u0119zykowe mog\u0105 by\u0107 t\u0142umaczone w przejrzysty spos\u00f3b.<\/p>\n

Najbardziej podoba\u0142a mi si\u0119 cz\u0119\u015b\u0107, w kt\u00f3rej profesor odpowiada\u0142 na uczniowskie pytania. Z du\u017cym zainteresowaniem s\u0142ucha\u0142em odpowiedzi dotycz\u0105cych\u00a0 pochodzenia polskich nazwisk<\/em> – m\u00f3wi Aleksander \u00a0Gynter z klasy VI d.<\/p>\n

Agnieszk\u0119 Siero\u0144 z klasy VI b najbardziej zainteresowa\u0142a cz\u0119\u015b\u0107 dotycz\u0105ca pisania wiadomo\u015bci SMS bez u\u017cywania \u201e\u0105\u201d i \u201e\u0119\u201d. – Ide do sadu, czyli id\u0119 do s\u0105du – <\/em>odbieraj\u0105cy t\u0119 wiadomo\u015b\u0107 mo\u017ce nie domy\u015bli\u0107 si\u0119, \u017ce chodzi w niej o s\u0105d, a nie o sad – dodaje Agnieszka.<\/p>\n

Po po\u0142udniu profesor spotka\u0142 si\u0119 z nauczycielami oraz dyrektorami ostrowskich plac\u00f3wek, dla kt\u00f3rych przygotowa\u0142 temat zwi\u0105zany z odmian\u0105 nazw w\u0142asnych i pospolitych, zatytu\u0142owany: Siedzia\u0142 z Nowak na molu w Sopotach, czyli co i jak odmienia\u0107?<\/em><\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t