{"id":3008,"date":"2013-06-03T19:22:29","date_gmt":"2013-06-03T19:22:29","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=3008"},"modified":"2013-06-03T19:22:29","modified_gmt":"2013-06-03T19:22:29","slug":"podroze-bliskie-i-dalekie-zakonczone","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/podroze-bliskie-i-dalekie-zakonczone\/","title":{"rendered":"Podr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie \u2026 zako\u0144czone!"},"content":{"rendered":"
Od listopada 2012 roku \u2013\u00a0 w Szkole Podstawowej nr 5 im. Mieszka I w Ostrowie Wielkopolskim odbywa\u0142y si\u0119 zaj\u0119cia w ramach interdyscyplinarnego projektu \u201eMatematyka jest wsz\u0119dzie\u201d, skierowanego do uczni\u00f3w klas IV – VI szk\u00f3\u0142 podstawowych i I-III gimnazj\u00f3w realizowanego przez Gmin\u0119 Miasto Ostr\u00f3w Wielkopolski. G\u0142\u00f3wnym za\u0142o\u017ceniem projektu by\u0142o podniesienie jako\u015bci nauczania poprzez korelacj\u0119 przedmiotow\u0105. Planuj\u0105c i rozpoczynaj\u0105c dzia\u0142ania nauczyciele szczeg\u00f3lny nacisk po\u0142o\u017cyli na tre\u015bci, kt\u00f3re w ubieg\u0142ych latach najs\u0142abiej wypada\u0142y podczas egzamin\u00f3w zewn\u0119trznych.<\/p>\n
W naszej szkole projekt opracowany zosta\u0142 pod wsp\u00f3lnym has\u0142em \u201ePodr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie\u201d i podzielony zosta\u0142 na poszczeg\u00f3lne poziomy. Uczniowie klas IV na kartach ksi\u0105\u017cek, map i stron internetowych podr\u00f3\u017cowali po Wielkopolsce, pi\u0105toklasi\u015bci po Polsce, natomiast klasy VI zastanawia\u0142y si\u0119, co warto wiedzie\u0107 i zobaczy\u0107 w Unii Europejskiej.<\/p>\n
W projekcie korelowa\u0142y matematyka, j\u0119zyk polski i historia, a w klasach VI dodatkowo przyroda.<\/p>\n
Aby u\u0142atwi\u0107 wszystkim uczniom mo\u017cliwo\u015b\u0107 udzia\u0142u w zaj\u0119ciach, odbywa\u0142y si\u0119 one w soboty w godzinach dopo\u0142udniowych. Dzi\u0119ki temu ci, kt\u00f3rzy w ci\u0105gu tygodnia uczestnicz\u0105 w wielu zaj\u0119ciach pozalekcyjnych mogli uczestniczy\u0107 w projekcie \u201ePodr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie\u201d.<\/p>\n
Czwartoklasi\u015bci zainaugurowali swoj\u0105 prac\u0119 zaj\u0119ciami z j\u0119zyka polskiego, podczas kt\u00f3rych zastanawiali si\u0119, jak najciekawiej sp\u0119dzi\u0107 czas na wycieczce Szlakiem Piastowskim, o czym \u2013 pracuj\u0105c w grupach – pisali w listach do r\u00f3wie\u015bnik\u00f3w i najbli\u017cszych, a tak\u017ce do nauczycieli. Wiele dowiedzieli si\u0119 r\u00f3wnie\u017c podczas kolejnych spotka\u0144 o tradycjach wielkopolskich, pracowali z tekstami poet\u00f3w z naszego miasta. R\u00f3wnie\u017c oni uczestniczyli w podchodach \u0142\u0105cz\u0105cych tre\u015bci matematyczne z polonistycznymi, poznali mi\u0119dzy innymi legend\u0119 kaliskiej baszty Dorotki i korzystaj\u0105c z r\u00f3\u017cnorodnych tabel pr\u00f3bowali przedstawi\u0107 Wielkopolsk\u0119 w liczbach \u2013 cho\u0107 by\u0142y to zaj\u0119cia z j\u0119zyka polskiego. Ko\u0144cowym efektem tych spotka\u0144 by\u0142o wsp\u00f3lne przygotowanie albumu pod tytu\u0142em \u201eWielkopolska \u2013 warto tu zajrze\u0107!\u201d, kt\u00f3ry podziwia\u0107 mogli rodzice w czasie zaj\u0119\u0107 ko\u0144cz\u0105cych projekt w klasach IV. W ramach historii zg\u0142\u0119biano wiedz\u0119 dotycz\u0105c\u0105 przesz\u0142o\u015bci Ostrowa oraz naszego regionu, wiele zabawy dostarczy\u0142a wszystkim lekcja gwary wielkopolskiej. Zaj\u0119cia matematyczne prowadzone przez p. Iwon\u0119 Matyaszczyk obfitowa\u0142y w niecodzienne zadania pomagaj\u0105ce ustali\u0107 tras\u0119 i koszty wycieczki Szlakiem Bursztynowym. Uczniowie nie tylko pracowali z mapami, cennikami czy rozk\u0142adami autobus\u00f3w. Musieli nauczy\u0107 si\u0119 oblicza\u0107 d\u0142ugo\u015bci korzystaj\u0105c z kawa\u0142k\u00f3w sznurka czy w\u0142asnych but\u00f3w! Z ca\u0142a pewno\u015bci\u0105 zadania takie przekona\u0142y ich, \u017ce matematyka nie musi by\u0107 nudna.<\/p>\n
W ramach zaj\u0119\u0107 z matematyki prowadzonych przez p. Monik\u0119 Marcinkowsk\u0105 uczniowie klas pi\u0105tych wirtualnie planowali wycieczki dla siebie i swoich koleg\u00f3w. Zadanie by\u0142o o tyle trudne, i\u017c pi\u0105toklasi\u015bci samodzielnie musieli pomy\u015ble\u0107 o rezerwacji autokar\u00f3w, nocleg\u00f3w, wy\u017cywieniu, przewodnikach, op\u0142atach parkingowych i dodatkowych atrakcjach. Rozwi\u0105zuj\u0105c szereg zada\u0144 dotycz\u0105cych mi\u0119dzy innymi skali, pracuj\u0105c z mapami, przewodnikami, korzystaj\u0105c z zasob\u00f3w Internetu przez ca\u0142y czas trwania projektu tworzyli prezentacje multimedialne, b\u0119d\u0105ce rezultatem tych\u017ce zaj\u0119\u0107. Na ko\u0144cowym spotkaniu przedstawili wyniki swojej kilkumiesi\u0119cznej pracy nauczycielom, kolegom oraz rodzicom, kt\u00f3rzy licznie przybyli na ostatnie spotkanie, odbywaj\u0105ce si\u0119 w maju. Ponadto w ramach zaj\u0119\u0107 z historii, kt\u00f3re prowadzi\u0142a p. Agnieszka Organista pi\u0105toklasi\u015bci pracowali z mapami i tekstami \u017ar\u00f3d\u0142owymi poznaj\u0105c histori\u0119 polskich stolic, wirtualnie podr\u00f3\u017cuj\u0105c po Krakowie i pi\u0119knym Wawelu, po Gda\u0144sku i Zamku Kr\u00f3lewskim w Warszawie. Przypomnieli sobie tak\u017ce najwa\u017cniejsze wiadomo\u015bci o polskich symbolach narodowych ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem zmian historycznych. Ko\u0144cz\u0105c zaj\u0119cia z historii uczniowie wsp\u00f3lnie przygotowali sa\u0142atk\u0119 \u0142\u0105cz\u0105c\u0105 tradycyjne polskie smaki z odrobin\u0105 egzotyki.<\/p>\n
Listy z podr\u00f3\u017cy, strony z dziennika czy zaproszenia na r\u00f3\u017cnorodne imprezy pisali pi\u0105toklasi\u015bci w ramach zaj\u0119\u0107 z j\u0119zyka polskiego prowadzonych przez p. Katarzyn\u0119 \u0141ukaszewsk\u0105. Aby zobaczy\u0107, \u017ce matematyka jest obecna tak\u017ce w tre\u015bciach polonistycznych, uczniowie pracowali r\u00f3wnie\u017c z tekstami \u017ar\u00f3d\u0142owymi, tabelami, pr\u00f3bowali najwi\u0119ksze miasta Polski przedstawi\u0107 w liczbach, a tak\u017ce brali udzia\u0142 w podchodach, w kt\u00f3rych dzi\u0119ki rozwi\u0105zywanym zadaniom matematycznym odkrywali kolejne fragmenty najpi\u0119kniejszych polskich legend. Podsumowaniem zaj\u0119\u0107 z j\u0119zyka polskiego by\u0142y niecodzienne dzienniki z podr\u00f3\u017cy w formie multimedialnej.<\/p>\n
Podobnie jak w klasach IV i V tak\u017ce sz\u00f3stoklasi\u015bci w ramach zaj\u0119\u0107 matematycznych prowadzonych przez p. Anet\u0119 Marciniak opracowywali plan i kosztorys wycieczki, tym razem jednak ich celem by\u0142y kraje Unii Europejskiej – Hiszpania, W\u0142ochy, Grecja, Wielka Brytania. Ustalali mi\u0119dzy innymi cen\u0119 rachunku w zagranicznej restauracji, obliczali d\u0142ugo\u015b\u0107 autostrad w Niemczech, koszt pobytu wakacyjnego dla czteroosobowej rodziny, d\u0142ugo\u015b\u0107 tunelu pod kana\u0142em La Manche, dzi\u0119ki temu w nietypowy i przyjemny spos\u00f3b \u0107wiczyli prac\u0119 z tekstem matematycznym, uczyli si\u0119 w efektywny spos\u00f3b korzysta\u0107 z informacji podanych w diagramach i tabelach. Wa\u017cnym elementem by\u0142y zadania ze skal\u0105, uczniowie obliczali jakie odleg\u0142o\u015bci musieliby pokona\u0107 i przeliczali je na r\u00f3\u017cne jednostki miary. Korzystaj\u0105c z ksi\u0105\u017cek oraz Internetu zastanawiali si\u0119, kt\u00f3re miejsca nale\u017ca\u0142oby odwiedzi\u0107 i jakie koszty ponios\u0105 uczestnicy wyjazdu, nast\u0119pnie pr\u00f3bowali\u2026 zaoszcz\u0119dzi\u0107! Pani Ma\u0142gorzata Szczepaniak w ramach zaj\u0119\u0107 z j\u0119zyka polskiego zadba\u0142a natomiast, aby uczniowie potrafili opisa\u0107 poznane zabytki, ciekawe obiekty, wys\u0142a\u0107 kartk\u0119 do rodzic\u00f3w, a po powrocie napisa\u0107 poprawnie sprawozdanie\u00a0 pod wzgl\u0119dem merytorycznym, j\u0119zykowym, ortograficznym. Symbole Unii Europejskiej, jej histori\u0119 oraz najwa\u017cniejsze instytucje przypomnieli sobie uczniowie w ramach zaj\u0119\u0107 z historii, kt\u00f3re ko\u0144czy\u0142y si\u0119 przygotowaniem smacznej sa\u0142atki europejskiej. W ramach przyrody prowadzonej przez p. Mari\u0119 Baranowsk\u0105 uczniowie zastanawiali si\u0119 nad wp\u0142ywem warunk\u00f3w klimatycznych na dzia\u0142alno\u015b\u0107 cz\u0142owieka w Unii Europejskiej oraz analizuj\u0105c mapy i diagramy pod k\u0105tem zanieczyszczenia \u015brodowiska w krajach europejskich, badali stan \u015brodowiska przyrodniczego.<\/p>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 R\u00f3\u017cnorodne, g\u0142\u00f3wnie aktywizuj\u0105ce metody nauczania, praca w ma\u0142ych grupach oraz wykorzystanie wielu interesuj\u0105cych i atrakcyjnych pomocy naukowych \u2013 w tym komputer\u00f3w, tablic multimedialnych, ciekawych \u017ar\u00f3de\u0142 ksi\u0105\u017ckowych, nie tylko uatrakcyjnia\u0142o zaj\u0119cia, ale zach\u0119ca\u0142o uczestnik\u00f3w do dalszej pracy. Uczniowie rozwijali umiej\u0119tno\u015bci niezb\u0119dne w XXI wieku. Wykorzystywane przez nauczycieli pomoce sprzyja\u0142y rozwojowi my\u015blenia i dzia\u0142ania, wyzwala\u0142y inicjatyw\u0119 i inspirowa\u0142y do tw\u00f3rczych poszukiwa\u0144. Ponadto wspomaga\u0142y kreatywne my\u015blenie, uczy\u0142y tw\u00f3rczego rozwi\u0105zywania problem\u00f3w, efektywnej komunikacji, a tak\u017ce kierowania w\u0142asn\u0105 edukacj\u0105, r\u00f3wnie\u017c przy pomocy osi\u0105gni\u0119\u0107 technologicznych.<\/p>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 W sobotnich zaj\u0119ciach uczniowie udzia\u0142 brali ch\u0119tnie i z du\u017cym zaanga\u017cowaniem. W zako\u0144czeniu i podsumowaniu projektu na poszczeg\u00f3lnych poziomach udzia\u0142 wzi\u0119li r\u00f3wnie\u017c rodzice uczestnik\u00f3w, kt\u00f3rzy mieli okazj\u0119 nie tylko zapozna\u0107 si\u0119 z wynikami pracy swoich dzieci, ale i wsp\u00f3lnie pobawi\u0107 si\u0119 nauk\u0105, rozwi\u0105za\u0107 zadania czy poobserwowa\u0107 uczni\u00f3w podczas pracy w grupach, do czego sposobno\u015b\u0107 maj\u0105 niezbyt cz\u0119sto. By\u0142a to r\u00f3wnie\u017c okazja do podzielenia si\u0119 swoimi wra\u017ceniami i opiniami z nauczycielami prowadz\u0105cymi zaj\u0119cia pod has\u0142em \u201ePodr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie\u201d w ramach projektu \u201eMatematyka jest wsz\u0119dzie\u201d.<\/p>\n