{"id":3008,"date":"2013-06-03T19:22:29","date_gmt":"2013-06-03T19:22:29","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=3008"},"modified":"2013-06-03T19:22:29","modified_gmt":"2013-06-03T19:22:29","slug":"podroze-bliskie-i-dalekie-zakonczone","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/podroze-bliskie-i-dalekie-zakonczone\/","title":{"rendered":"Podr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie \u2026 zako\u0144czone!"},"content":{"rendered":"

Od listopada 2012 roku \u2013\u00a0 w Szkole Podstawowej nr 5 im. Mieszka I w Ostrowie Wielkopolskim odbywa\u0142y si\u0119 zaj\u0119cia w ramach interdyscyplinarnego projektu \u201eMatematyka jest wsz\u0119dzie\u201d, skierowanego do uczni\u00f3w klas IV – VI szk\u00f3\u0142 podstawowych i I-III gimnazj\u00f3w realizowanego przez Gmin\u0119 Miasto Ostr\u00f3w Wielkopolski. G\u0142\u00f3wnym za\u0142o\u017ceniem projektu by\u0142o podniesienie jako\u015bci nauczania poprzez korelacj\u0119 przedmiotow\u0105. Planuj\u0105c i rozpoczynaj\u0105c dzia\u0142ania nauczyciele szczeg\u00f3lny nacisk po\u0142o\u017cyli na tre\u015bci, kt\u00f3re w ubieg\u0142ych latach najs\u0142abiej wypada\u0142y podczas egzamin\u00f3w zewn\u0119trznych.<\/p>\n

W naszej szkole projekt opracowany zosta\u0142 pod wsp\u00f3lnym has\u0142em \u201ePodr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie\u201d i podzielony zosta\u0142 na poszczeg\u00f3lne poziomy. Uczniowie klas IV na kartach ksi\u0105\u017cek, map i stron internetowych podr\u00f3\u017cowali po Wielkopolsce, pi\u0105toklasi\u015bci po Polsce, natomiast klasy VI zastanawia\u0142y si\u0119, co warto wiedzie\u0107 i zobaczy\u0107 w Unii Europejskiej.<\/p>\n

W projekcie korelowa\u0142y matematyka, j\u0119zyk polski i historia, a w klasach VI dodatkowo przyroda.<\/p>\n

Aby u\u0142atwi\u0107 wszystkim uczniom mo\u017cliwo\u015b\u0107 udzia\u0142u w zaj\u0119ciach, odbywa\u0142y si\u0119 one w soboty w godzinach dopo\u0142udniowych. Dzi\u0119ki temu ci, kt\u00f3rzy w ci\u0105gu tygodnia uczestnicz\u0105 w wielu zaj\u0119ciach pozalekcyjnych mogli uczestniczy\u0107 w projekcie \u201ePodr\u00f3\u017ce bliskie i dalekie\u201d.<\/p>\n

Czwartoklasi\u015bci zainaugurowali swoj\u0105 prac\u0119 zaj\u0119ciami z j\u0119zyka polskiego, podczas kt\u00f3rych zastanawiali si\u0119, jak najciekawiej sp\u0119dzi\u0107 czas na wycieczce Szlakiem Piastowskim, o czym \u2013 pracuj\u0105c w grupach – pisali w listach do r\u00f3wie\u015bnik\u00f3w i najbli\u017cszych, a tak\u017ce do nauczycieli. Wiele dowiedzieli si\u0119 r\u00f3wnie\u017c podczas kolejnych spotka\u0144 o tradycjach wielkopolskich, pracowali z tekstami poet\u00f3w z naszego miasta. R\u00f3wnie\u017c oni uczestniczyli w podchodach \u0142\u0105cz\u0105cych tre\u015bci matematyczne z polonistycznymi, poznali mi\u0119dzy innymi legend\u0119 kaliskiej baszty Dorotki i korzystaj\u0105c z r\u00f3\u017cnorodnych tabel pr\u00f3bowali przedstawi\u0107 Wielkopolsk\u0119 w liczbach \u2013 cho\u0107 by\u0142y to zaj\u0119cia z j\u0119zyka polskiego. Ko\u0144cowym efektem tych spotka\u0144 by\u0142o wsp\u00f3lne przygotowanie albumu pod tytu\u0142em \u201eWielkopolska \u2013 warto tu zajrze\u0107!\u201d, kt\u00f3ry podziwia\u0107 mogli rodzice w czasie zaj\u0119\u0107 ko\u0144cz\u0105cych projekt w klasach IV. W ramach historii zg\u0142\u0119biano wiedz\u0119 dotycz\u0105c\u0105 przesz\u0142o\u015bci Ostrowa oraz naszego regionu, wiele zabawy dostarczy\u0142a wszystkim lekcja gwary wielkopolskiej. Zaj\u0119cia matematyczne prowadzone przez p. Iwon\u0119 Matyaszczyk obfitowa\u0142y w niecodzienne zadania pomagaj\u0105ce ustali\u0107 tras\u0119 i koszty wycieczki Szlakiem Bursztynowym. Uczniowie nie tylko pracowali z mapami, cennikami czy rozk\u0142adami autobus\u00f3w. Musieli nauczy\u0107 si\u0119 oblicza\u0107 d\u0142ugo\u015bci korzystaj\u0105c z kawa\u0142k\u00f3w sznurka czy w\u0142asnych but\u00f3w! Z ca\u0142a pewno\u015bci\u0105 zadania takie przekona\u0142y ich, \u017ce matematyka nie musi by\u0107 nudna.<\/p>\n

W ramach zaj\u0119\u0107 z matematyki prowadzonych przez p. Monik\u0119 Marcinkowsk\u0105 uczniowie klas pi\u0105tych wirtualnie planowali wycieczki dla siebie i swoich koleg\u00f3w. Zadanie by\u0142o o tyle trudne, i\u017c pi\u0105toklasi\u015bci samodzielnie musieli pomy\u015ble\u0107 o rezerwacji autokar\u00f3w, nocleg\u00f3w, wy\u017cywieniu, przewodnikach, op\u0142atach parkingowych i dodatkowych atrakcjach. Rozwi\u0105zuj\u0105c szereg zada\u0144 dotycz\u0105cych mi\u0119dzy innymi skali, pracuj\u0105c z mapami, przewodnikami, korzystaj\u0105c z zasob\u00f3w Internetu przez ca\u0142y czas trwania projektu tworzyli prezentacje multimedialne, b\u0119d\u0105ce rezultatem tych\u017ce zaj\u0119\u0107. Na ko\u0144cowym spotkaniu przedstawili wyniki swojej kilkumiesi\u0119cznej pracy nauczycielom, kolegom oraz rodzicom, kt\u00f3rzy licznie przybyli na ostatnie spotkanie, odbywaj\u0105ce si\u0119 w maju. Ponadto w ramach zaj\u0119\u0107 z historii, kt\u00f3re prowadzi\u0142a p. Agnieszka Organista pi\u0105toklasi\u015bci pracowali z mapami i tekstami \u017ar\u00f3d\u0142owymi poznaj\u0105c histori\u0119 polskich stolic, wirtualnie podr\u00f3\u017cuj\u0105c po Krakowie i pi\u0119knym Wawelu, po Gda\u0144sku i Zamku Kr\u00f3lewskim w Warszawie. Przypomnieli sobie tak\u017ce najwa\u017cniejsze wiadomo\u015bci o polskich symbolach narodowych ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem zmian historycznych. Ko\u0144cz\u0105c zaj\u0119cia z historii uczniowie wsp\u00f3lnie przygotowali sa\u0142atk\u0119 \u0142\u0105cz\u0105c\u0105 tradycyjne polskie smaki z odrobin\u0105 egzotyki.<\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t