{"id":2812,"date":"2013-05-10T07:18:58","date_gmt":"2013-05-10T07:18:58","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=2812"},"modified":"2013-05-10T07:18:58","modified_gmt":"2013-05-10T07:18:58","slug":"spotkanie-praktykow-dzialania-na-rzecz-dzieci-niepelnosprawnych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/spotkanie-praktykow-dzialania-na-rzecz-dzieci-niepelnosprawnych\/","title":{"rendered":"\u201eSpotkanie praktyk\u00f3w\u201d – dzia\u0142ania na rzecz dzieci niepe\u0142nosprawnych"},"content":{"rendered":"
Pod koniec kwietnia odby\u0142o si\u0119 w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim spotkanie Zespo\u0142u do spraw integracji oraz dyrekcji z zaproszonymi go\u015b\u0107mi \u2013Marlen\u0105 Mal\u0105g zast\u0119pc\u0105 Prezydenta Ostrowa Wielkopolskiego, dyrektorem Poradni Psychologiczno \u2013 Pedagogicznej \u00a0Violett\u0105 Miszkin, wicedyrektorem Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 Specjalnych Romanem Wojtyczk\u0105, wicedyrektorem Publicznego Gimnazjum im. Papie\u017ca Jana Paw\u0142a II Dorot\u0105 Musia\u0142, dyrektorem Przedszkola nr 11 \u00a0Renat\u0105 Zieli\u0144sk\u0105, dyrektorem Przedszkola nr 1 Jolant\u0105 Dzia\u0142oszy\u0144sk\u0105, prezesem Ostrowskiego Oddzia\u0142u Terenowego Kolegium Lekarzy Rodzinnych Tomaszem Zi\u0105bk\u0105, przewodnicz\u0105c\u0105 Zespo\u0142u do spraw integracji przy Publicznym Gimnazjum im. Papie\u017ca Jana Paw\u0142a II Izabel\u0105 Michalak, przedstawicielem Dzia\u0142u Os\u00f3b Niepe\u0142nosprawnych przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie \u00a0Lidi\u0105 Jaenchen \u2013 Spigiel, przewodnicz\u0105c\u0105 Rady Rodzic\u00f3w przy Szkole Podstawowej nr 5 Agnieszk\u0105 Milewsk\u0105 oraz przedstawicielami rodzic\u00f3w uczni\u00f3w niepe\u0142nosprawnych pa\u0144stwem Ann\u0105 i Adamem Smaga.<\/p>\n
\u00a0\u201eSpotkanie praktyk\u00f3w\u201d ma rozpocz\u0105\u0107 cykl podobnych dyskusji, maj\u0105cych na celu okre\u015blenia miejsca i problem\u00f3w uczni\u00f3w niepe\u0142nosprawnych w ostrowskich szko\u0142ach i przedszkolach. Rozmowy maj\u0105 dotyczy\u0107 nie tylko kwestii samych dzieci, ale i wybor\u00f3w i dylemat\u00f3w, przed jakimi staj\u0105 ich rodzice oraz nauczyciele, jak i dyrektorzy plac\u00f3wek, w jakich ucz\u0105 si\u0119 uczniowie z r\u00f3\u017cnego rodzaju niepe\u0142nosprawno\u015bciami.<\/p>\n
Spotkanie rozpocz\u0119\u0142a przewodnicz\u0105ca Zespo\u0142u do spraw integracji pani Monika Marcinkowska, dziel\u0105c si\u0119 refleksj\u0105, i\u017c bycie rodzicem nie jest \u0142atwe, a w szczeg\u00f3lno\u015bci bycie rodzicem dziecka niepe\u0142nosprawnego. Aby jego rozw\u00f3j przebiega\u0142 harmonijnie, potrzebne s\u0105 wsp\u00f3lne oddzia\u0142ywania. Rodzic sam nie poradzi sobie z niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105 swojego dziecka, dlatego potrzebuje wsparcia r\u00f3\u017cnych instytucji i specjalist\u00f3w. Monika Marcinkowska jako moderator dyskusji rozpocz\u0119\u0142a j\u0105 zapytaniem, czy wsparcie, jakie uzyskuj\u0105 rodzice w jest wystarczaj\u0105ce.<\/p>\n
Dyrektor Poradni Psychologiczno \u2013 Pedagogicznej w Ostrowie pani Violetta Miszkin zwr\u00f3ci\u0142a uwag\u0119 na to, \u017ce ka\u017cdy rodzic ma mo\u017cliwo\u015b\u0107 uzyskania informacji w Poradni, jednak nie wszyscy z tego korzystaj\u0105, nale\u017cy si\u0119 zastanowi\u0107, dlaczego tak jest, by\u0107 mo\u017ce nie wszyscy wiedz\u0105 o tej mo\u017cliwo\u015bci.<\/p>\n
Nie ulega w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce rodzice dzieci niepe\u0142nosprawnych powinni jak najszybciej rozpocz\u0105\u0107 proces wczesnego wspomagania. Obecnie taki rodzaj wspomagania prowadzi szko\u0142a specjalna przy ul. Ko\u015bciuszki w Ostrowie Wielkopolskim.<\/p>\n
G\u0142os w dyskusji zaj\u0105\u0142 tak\u017ce pan Roman Wojtyczka z Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 Specjalnych, kt\u00f3ry przypomnia\u0142, \u017ce w Ostrowie dzia\u0142a o\u015brodek wczesnej interwencji (po linii medycznej), kt\u00f3ry okresowo dzia\u0142a przy Centrum Pomocy Rodzinie, natomiast aby wspom\u00f3c rodzic\u00f3w od strony psychologicznej powsta\u0142a koncepcja zespo\u0142u wczesnego wspomagania, kt\u00f3ry dzia\u0142a przy Zespole Szk\u00f3\u0142 Specjalnych. Obecnie opiek\u0105 obejmuje on dziewi\u0119\u0107dziesi\u0119ciu ma\u0142ych pacjent\u00f3w. Rodzice zg\u0142aszaj\u0105 si\u0119 przez ca\u0142y rok. Pan Wojtyczka zwr\u00f3ci\u0142 uwag\u0119 na to, i\u017c wielu rodzic\u00f3w we wczesnym etapie nie jest w stanie poradzi\u0107 sobie ze sprawami formalnymi. Przybli\u017cy\u0142 kr\u00f3tko metody pracy z dzie\u0107mi obj\u0119tymi opiek\u0105 zespo\u0142u, powiedzia\u0142 tak\u017ce: \u201eDla rodzic\u00f3w najwa\u017cniejsza jest metoda mi\u0142o\u015bci bezwarunkowej, rodzic nie mo\u017ce sta\u0107 si\u0119 terapeut\u0105\u201d.<\/p>\n
Uczestnicy spotkania wsp\u00f3lnie zastanawiali si\u0119, jakie instytucje w naszym mie\u015bcie powinny zacie\u015bnia\u0107 wsp\u00f3\u0142prac\u0119, aby przep\u0142yw informacji i wsparcie rodzic\u00f3w sta\u0142o si\u0119 jeszcze pe\u0142niejsze i obejmowa\u0142o wszystkich tych, kt\u00f3rzy go potrzebuj\u0105 oraz tych, kt\u00f3rzy nie potrafi\u0105 sobie poradzi\u0107 z narastaj\u0105cymi problemami i gubi\u0105 si\u0119 w g\u0105szczu przepis\u00f3w, wymog\u00f3w i instytucji. Pani Jolanta Dzia\u0142oszy\u0144ska podzieli\u0142a si\u0119 refleksj\u0105 wynikaj\u0105c\u0105 z do\u015bwiadczenia jako dyrektor przedszkola, i\u017c bywa tak, ze rodzice dzieci z rzadkimi i nietypowymi niepe\u0142nosprawno\u015bciami szukaj\u0105 pomocy tak\u017ce podczas przyj\u0119\u0107 dziecka do przedszkola.<\/p>\n
O integracji w swojej plac\u00f3wce opowiedzia\u0142a pani Dorota Musia\u0142, w gimnazjum uczy si\u0119 obecnie a\u017c siedemnastu uczni\u00f3w niepe\u0142nosprawnych (w tym niepe\u0142nosprawnych ruchowo), w szkole funkcjonuj\u0105 cztery klasy integracyjne. Pani dyrektor zwr\u00f3ci\u0142a uwag\u0119 na niejednokrotnie trudny proces adaptacji dzieci niepe\u0142nosprawnych w zespole r\u00f3wie\u015bniczym. Nauczyciele nieustannie poszukuj\u0105 wsparcia dydaktycznego ze strony praktyk\u00f3w, jednak w spo\u0142ecze\u0144stwie wci\u0105\u017c funkcjonuje wiele negatywnych mit\u00f3w na temat uczni\u00f3w niepe\u0142nosprawnych w plac\u00f3wkach masowych oraz na temat klas integracyjnych. Tymczasem dla nauczycieli \u00a0najwa\u017cniejsze staje si\u0119 przygotowanie takiego ucznia do tego, aby by\u0142 w przysz\u0142o\u015bci jak najbardziej samodzielny w \u017cyciu codziennym i w spo\u0142ecze\u0144stwie. Potwierdzi\u0142 to pan Roman Wojtyczka, bywa, i\u017c takie praktyczne przygotowanie do \u017cycia staje si\u0119 wa\u017cniejsze i bardziej po\u017c\u0105dane ni\u017c dydaktyka. Jednocze\u015bnie przypomnia\u0142, i\u017c wczesne wspomaganie w Zespole Szk\u00f3\u0142 Specjalnych nie oznacza, i\u017c dziecko ju\u017c w tej plac\u00f3wce pozostanie. Wyb\u00f3r dalszej edukacji pozostaje w gestii rodzic\u00f3w. Do tej wypowiedzi oraz do uwagi pani Dzia\u0142oszy\u0144skiej o problemach rodzic\u00f3w nawi\u0105za\u0142a pani Renata Zieli\u0144ska z Przedszkola nr 11, kt\u00f3ra powiedzia\u0142a, \u017ce w ka\u017cdym przedszkolu powinno znale\u017a\u0107 si\u0119 miejsce dla dziecka niepe\u0142nosprawnego.<\/p>\n
G\u0142os w dyskusji zaj\u0119li r\u00f3wnie\u017c rodzice obecni na spotkaniu, kt\u00f3rzy podzielili si\u0119 refleksjami na temat swoich problem\u00f3w zwi\u0105zanych rozpocz\u0119ciem edukacji dzieci. Pan Tomasz Zi\u0105bka prezes Ostrowskiego Oddzia\u0142u Terenowego Kolegium Lekarzy Rodzinnych wspomnia\u0142, \u017ce r\u00f3wnie\u017c ka\u017cdy rodzic musi by\u0107 szczeg\u00f3lnie wyczulony na wszelkie symptomy niepokoj\u0105ce, w ka\u017cdym przypadku konieczna jest \u015bcis\u0142a wsp\u00f3\u0142praca z lekarzem prowadz\u0105cym. Pani Lidia Jaenchen \u2013 Spigiel, zwr\u00f3ci\u0142a uwag\u0119 na to, \u017ce w\u015br\u00f3d rodzic\u00f3w dzieci niepe\u0142nosprawnych s\u0105 tacy, kt\u00f3rzy potrafi\u0105 wiele osi\u0105gn\u0105\u0107, nie ma dla nich spraw niemo\u017cliwych do za\u0142atwienia, ale s\u0105 i tacy, kt\u00f3rzy szybko si\u0119 zniech\u0119caj\u0105, nie potrafi\u0105 znale\u017a\u0107 pomocy i os\u00f3b kompetentnych do udzielenia informacji i to w\u0142a\u015bnie tym rodzicom potrzebne jest szczeg\u00f3lne wsparcie.<\/p>\n
Pani Dorota Musia\u0142 przypomnia\u0142a pod koniec spotkania, i\u017c wiele obaw rodzic\u00f3w starszych uczni\u00f3w wynika z tego, \u017ce nie wiadomo, co dalej, co ich dzieci b\u0119d\u0105 robi\u0107 w Ostrowie po uko\u0144czeniu szk\u00f3\u0142 gimnazjalnych. Dyskusj\u0119 podsumowa\u0142a pani Danuta Adamik \u2013 jeden z tw\u00f3rc\u00f3w integracji w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim m\u00f3wi\u0105c, \u017ce nauczyciele tej plac\u00f3wki chc\u0105 wsp\u00f3\u0142pracowa\u0107 z zespo\u0142em Szk\u00f3\u0142 Specjalnych. Rodzice poszukuj\u0105 najlepszych rozwi\u0105za\u0144 i najlepszych form edukacji dla swoich dzieci i w tym zadanie nauczycieli, Poradni Psychologiczno \u2013 Pedagogicznej, szk\u00f3\u0142 z klasami integracyjnymi i szkolnictwa specjalnego, aby im pom\u00f3c w dokonaniu wyboru, jednak najwa\u017cniejsze, aby pom\u00f3c im wsp\u00f3lnie.<\/p>\n
\u201eSpotkanie praktyk\u00f3w\u201d, jakie odby\u0142o si\u0119 w Szkole Podstawowej nr 5 z inicjatywy Zespo\u0142u do spraw integracji pokaza\u0142o, jak wiele kwestii jest jeszcze do om\u00f3wienia, na ile problem\u00f3w uczni\u00f3w niepe\u0142nosprawnych, ich rodzic\u00f3w i nauczycieli jeszcze trzeba zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119. Dyskusja i pojawiaj\u0105ce si\u0119 g\u0142osy zrodzi\u0142y pomys\u0142y na kolejne spotkania z nowymi go\u015b\u0107mi i pokaza\u0142y, \u017ce trzeba rozmawia\u0107 otwarcie o tym, co trudne, ale mo\u017cliwe do wykonania. Poruszane tematy nie zosta\u0142y wyczerpane, jednak nawet kilkugodzinne spotkanie to wci\u0105\u017c za ma\u0142o, aby podzieli\u0107 si\u0119 wszystkimi refleksjami, kt\u00f3rych jak wida\u0107 ka\u017cdy mia\u0142 wiele.<\/p>\n
Pierwsze z cyklu spotka\u0144 okaza\u0142o si\u0119 wa\u017cne dla wszystkich bior\u0105cych w nim udzia\u0142 \u2013 nie tylko dla dyrektor\u00f3w ostrowskich plac\u00f3wek, ale i dla nauczycieli oraz rodzic\u00f3w, a przede wszystkim dla dzieci niepe\u0142nosprawnych, kt\u00f3re potrzebuj\u0105 m\u0105drej edukacji na ka\u017cdym poziomie tak samo jak dzieci zdrowe.<\/p>\n