{"id":2807,"date":"2013-05-06T19:01:52","date_gmt":"2013-05-06T19:01:52","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=2807"},"modified":"2013-05-06T19:01:52","modified_gmt":"2013-05-06T19:01:52","slug":"certyfikat-bezpiecznej-szkoly-dla-szkoly-podstawowej-nr-5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/certyfikat-bezpiecznej-szkoly-dla-szkoly-podstawowej-nr-5\/","title":{"rendered":"Certyfikat \u201eBezpiecznej Szko\u0142y\u201d dla Szko\u0142y Podstawowej nr 5"},"content":{"rendered":"

Szko\u0142a Podstawowa nr 5\u00a0\u00a0 w Ostrowie Wielkopolskim otrzyma\u0142a\u00a0 Og\u00f3lnopolski Certyfikat \u201eBezpiecznej Szko\u0142y\u201d. W okresie od 15 wrze\u015bnia 2012 r.\u00a0 do\u00a0 31 marca 2013 r. realizowa\u0142a\u00a0 zadania przewidziane regulaminem Og\u00f3lnopolskiego Konkursu \u201e Bezpieczna Szko\u0142a \u2013 Bezpieczny Ucze\u0144\u201d. Tegoroczne has\u0142o przewodnie brzmia\u0142o \u201ePrawo, Przyja\u017a\u0144, Tolerancja\u201d. W prace konkursu zaanga\u017cowana by\u0142a dyrekcja, nauczyciele, uczniowie oraz rodzice\u00a0 plac\u00f3wki. Nale\u017ca\u0142o zrealizowa\u0107 10 zada , kt\u00f3re zosta\u0142y oceniono punktowo w skali 1-10. <\/i><\/p>\n

Udzia\u0142 w konkursie \u201eBezpieczna szko\u0142a \u2013 bezpieczny ucze\u0144\u201d przyczyni\u0142 si\u0119 do spopularyzowania w\u015br\u00f3d uczni\u00f3w podstawowych zasad funkcjonowania pa\u0144stwa prawnego i spo\u0142ecze\u0144stwa obywatelskiego. Nauczyciele zauwa\u017cyli, \u017ce u dzieci wzros\u0142a \u015bwiadomo\u015b\u0107 dotycz\u0105ca znaczenia symboli narodowych, poszanowania godno\u015bci cz\u0142owieka, norm wsp\u00f3\u0142\u017cycia, tolerancji wobec ludzi. Zorganizowano wystaw\u0119 prac plastycznych na temat \u201eCo powinno zmieni\u0107 si\u0119 w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawi\u0107 relacje mi\u0119dzy lud\u017ami\u201d. Najciekawsze\u00a0 wypowiedzi pisemne na powy\u017cszy temat zostan\u0105 opublikowane w szkolnej gazetce. Chcemy , aby sta\u0142y si\u0119 one podstaw\u0105 dyskusji na temat poprawy relacji mi\u0119dzyludzkich w szkole. Spotkania z przedstawicielami Policji, Stra\u017cy Po\u017carnej, organizacji spo\u0142ecznych poszerzy\u0142y wiedz\u0119 uczni\u00f3w na temat szeroko poj\u0119tego bezpiecze\u0144stwa. Uczniowie u\u015bwiadomili sobie, \u017ce w przypadku zagro\u017cenia nie pozostaj\u0105 sami i mog\u0105 szuka\u0107 pomocy i wsparcia u innych. Dzi\u0119ki spotkaniom, kt\u00f3rych tematem by\u0142: Tyto\u0144, narkotyki, dopalacze \u2013<\/i> jak si\u0119 przed tym broni\u0107?<\/i>, m\u0142odzi ludzie maj\u0105 wi\u0119ksz\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107 mechanizm\u00f3w uzale\u017cniania si\u0119, znaj\u0105 zagro\u017cenia spo\u0142eczne i osobiste p\u0142yn\u0105cych z za\u017cywania narkotyk\u00f3w, dopalaczy, palenia tytoniu. Potrafi\u0105 uzasadni\u0107 potrzeb\u0119 walki z na\u0142ogami, a przede wszystkim unikania u\u017cywek, kt\u00f3re maj\u0105 zgubny wp\u0142yw na ka\u017cdego cz\u0142owieka. Uczniowie wykazali si\u0119 ogromnym zaanga\u017cowaniem w wykonywaniu zadania, aktywnie uczestniczyli w dyskusji z du\u017cym zainteresowaniem s\u0142uchali i w wi\u0119kszo\u015bci bardzo dojrzale podchodzili do problemu. Uczniowie zdali sobie spraw\u0119, z niebezpiecze\u0144stw zwi\u0105zanych z naruszaniem nietykalno\u015bci cielesnej, u\u015bwiadomili sobie, \u017ce ten problem ich rzeczywi\u015bcie dotyczy dlatego b\u0119dziemy wraca\u0107 do podj\u0119tego tematu. Zaj\u0119cia realizowane w ramach konkursu u\u015bwiadomi\u0142y dzieciom zagro\u017cenia p\u0142yn\u0105ce z kontakt\u00f3w z grupami \u201ekiboli\u201d, \u201eblokers\u00f3w\u201d, grup podw\u00f3rkowych oraz\u00a0 konieczno\u015b\u0107 m\u00f3wienia \u201enie\u201d pewnym propozycjom. Jedno z realizowanych zada\u0144 w ramach programu pozwoli\u0142o zrozumie\u0107 uczniom nie tylko jakie problemy maj\u0105 osoby niepe\u0142nosprawne, jakie prze\u017cywaj\u0105 trudno\u015bci, ale i to, \u017ce osoby niepe\u0142nosprawne chc\u0105 by\u0107 traktowane jak ich pe\u0142nosprawni koledzy. Dzieci dowiedzia\u0142y si\u0119 gdzie mog\u0105 szuka\u0107 pomocy w trudnych sytuacjach rodzinnych, losowych. Pozna\u0142y mo\u017cliwo\u015bci instytucji wspieraj\u0105cych osoby potrzebuj\u0105ce pomocy. Uczniowie u\u015bwiadomili sobie, \u017ce s\u0105 odpowiedzialni za swoje zachowanie i ponosz\u0105 konsekwencje swoich b\u0142\u0119d\u00f3w.\u00a0 Realizacja zada\u0144\u00a0 pozwoli\u0142a uczniom zapozna\u0107 si\u0119 z podstawowymi r\u00f3\u017cnicami pomi\u0119dzy prawem karnym a prawem cywilnym, poj\u0119ciami cz\u0119sto pojawiaj\u0105cymi si\u0119 w mediach. Dzi\u0119ki mo\u017cliwo\u015bci udzia\u0142u w rozprawie s\u0105dowej, uczniowie mogli poczu\u0107 obowi\u0105zek przestrzegania prawa, kt\u00f3ry obowi\u0105zuje wszystkich obywateli, a tak\u017ce konsekwencje wynikaj\u0105ce z\u00a0 \u0142amania prawa.<\/i><\/p>\n

\u00a0Udzia\u0142 w konkursie wymaga\u0142 od wszystkich du\u017cego zaanga\u017cowania ze wzgl\u0119du na ilo\u015b\u0107 zada\u0144, liczb\u0119 os\u00f3b obj\u0119tych konkursem i stosunkowo kr\u00f3tkim czasem przeznaczonym na realizacj\u0119 temat\u00f3w. W zadania realizowane w ramach konkursu zaanga\u017cowani byli wszyscy uczniowie i nauczyciele. Zaprosili\u015bmy r\u00f3wnie\u017c osoby reprezentuj\u0105ce instytucje wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105ce ze szko\u0142\u0105: przedstawicieli Stra\u017cy Po\u017carnej, Policji, Stra\u017cy Miejskiej, MOPS-u, S\u0105du Rodzinnego i Nieletnich, stowarzyszenia kibic\u00f3w. Wiele temat\u00f3w by\u0142o trudnych dla dzieci ze szko\u0142y podstawowej, dlatego koniecznym by\u0142o dostosowanie tre\u015bci i formy zada\u0144 do poziomu uczni\u00f3w, kt\u00f3rzy aktywnie i z zaanga\u017cowaniem podeszli do wszystkich temat\u00f3w. Niekt\u00f3re z zada\u0144 zaproponowanych w konkursie b\u0119dziemy kontynuowa\u0107 w przysz\u0142ym roku szkolny.<\/i><\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t