{"id":2413,"date":"2013-01-27T22:05:39","date_gmt":"2013-01-27T22:05:39","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=2413"},"modified":"2013-01-27T22:05:39","modified_gmt":"2013-01-27T22:05:39","slug":"bezpieczna-szkola-bezpieczny-uczen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/bezpieczna-szkola-bezpieczny-uczen\/","title":{"rendered":"\u201eBezpieczna szko\u0142a – Bezpieczny ucze\u0144\u201d"},"content":{"rendered":"

W ramach szkolnego programu \u201eBezpieczna szko\u0142a – Bezpieczny ucze\u0144\u201d przeprowadzono debaty i pogadanki z uczniami dotycz\u0105ce funkcjonowania pa\u0144stwa, zastanawiano si\u0119 nad wa\u017cno\u015bci\u0105 prawa w pa\u0144stwie, czym jest pa\u0144stwo i kto je tworzy, kto tworzy spo\u0142ecze\u0144stwo i kim jest obywatel. Dzieci szuka\u0142y tak\u017ce odpowiedzi na pytania o podstawowe prawa i obowi\u0105zki obywatela.<\/p>\n

Celem zaj\u0119\u0107 by\u0142o rozumienie wymienionych poj\u0119\u0107 z zakresu edukacji obywatelskiej oraz kszta\u0142towanie postaw i uczu\u0107 patriotycznych. Tre\u015bci by\u0142y odpowiednio dobrane do poziomu dzieci i obj\u0119\u0142y klasy I-VI<\/p>\n

W klasach m\u0142odszych, pogadanki mia\u0142y form\u0119 zabawy w skojarzenia, w klasach starszych pracy w grupach z materia\u0142em \u017ar\u00f3d\u0142owym, jakim jest tekst polskiej konstytucji. Zadaniem uczni\u00f3w w poszczeg\u00f3lnych grupach by\u0142o zebranie informacji i okre\u015ble\u0144 obja\u015bniaj\u0105cych poszczeg\u00f3lne poj\u0119cia oraz spisanie ich na arkuszach. Przy wykorzystaniu dodatkowych \u017ar\u00f3de\u0142 ka\u017cda z grup wyja\u015bnia\u0142a za pomoc\u0105 skojarze\u0144 inne has\u0142o: pa\u0144stwo, prawo, spo\u0142ecze\u0144stwo, obywatel. Po zako\u0144czonej pracy liderzy grup zaprezentowali wyniki pracy na forum og\u00f3lnym .<\/p>\n

W dalszej cz\u0119\u015bci spotkania odby\u0142a si\u0119 debata, w czasie kt\u00f3rej wykorzystano metod\u0119 \u201eburzy m\u00f3zg\u00f3w\u201d, mia\u0142a ona za zadanie zaktywizowa\u0107 uczni\u00f3w i umo\u017cliwi\u0107 im swobodne wypowiedzi w tym temacie. Z analizy test\u00f3w wynika, \u017ce uczniowie wykazali si\u0119 dobr\u0105 znajomo\u015bci\u0105 tematu, udzielono \u015brednio oko\u0142o 85 % poprawnych odpowiedzi. Wyniki test\u00f3w okaza\u0142y si\u0119 by\u0107 satysfakcjonuj\u0105ce.<\/p>\n

Po odbytym spotkaniu zauwa\u017ca si\u0119 w\u015br\u00f3d dzieci wzrost \u015bwiadomo\u015bci na temat funkcjonowania i struktur pa\u0144stwa, znaczenia symboli narodowych oraz poszanowania godno\u015bci cz\u0142owieka, tolerancji wobec innych w \u017cyciu codziennym. Uczniowie poradzili sobie doskonale.<\/p>\n

\u00a0\n\n \t\t\n\t\t\t\t