{"id":11875,"date":"2014-10-13T21:42:56","date_gmt":"2014-10-13T19:42:56","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?p=11875"},"modified":"2014-10-13T21:42:56","modified_gmt":"2014-10-13T19:42:56","slug":"male-ssaki-roznych-srodowisk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/male-ssaki-roznych-srodowisk\/","title":{"rendered":"Ma\u0142e ssaki r\u00f3\u017cnych \u015brodowisk"},"content":{"rendered":"

W poniedzia\u0142ek 13 pa\u017adziernika klas\u0119 3a odwiedzi\u0142a Magdalena Przyby\u0142 – studentka biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i cz\u0142onkini Po\u0142udniowowielkopolskiej Grupy Og\u00f3lnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptak\u00f3w. Uczniowie poznali ju\u017c Magd\u0119 w czasie wycieczki do Parku Krajobrazowego \u201eDolina Baryczy\u201d dnia 24 wrze\u015bnia, Wtedy pokaza\u0142a dzieciom pu\u0142apki \u017cywo\u0142owne na ssaki oraz opowiedzia\u0142a jak te pu\u0142apki funkcjonuj\u0105, co r\u00f3wnie\u017c same w praktyce mog\u0142y sprawdzi\u0107. Poniewa\u017c temat ten bardzo zainteresowa\u0142 uczni\u00f3w naszej klasy, postanowili\u015bmy zaprosi\u0107 Magd\u0119 na lekcj\u0119 specjalnie temu po\u015bwi\u0119con\u0105.<\/p>\n

Spotkanie rozpocz\u0119\u0142o si\u0119 od rozmowy z dzie\u0107mi na temat znanych im ssak\u00f3w oraz wyja\u015bnienia, co charakteryzuje t\u0119 gromad\u0119 zwierz\u0105t. Nast\u0119pnie dzieci obejrza\u0142y prezentacj\u0119 na ich temat. Dowiedzia\u0142y si\u0119 z niej, \u017ce ma\u0142e ssaki nale\u017c\u0105 g\u0142\u00f3wnie do dw\u00f3ch rz\u0119d\u00f3w: gryzoni oraz ryj\u00f3wkokszta\u0142tnych. Gryzonie rozpoznajemy m.in. po d\u0142ugich przednich z\u0119bach, natomiast ryj\u00f3wkokszta\u0142tne maj\u0105 d\u0142ugie, ruchliwe ryjki. Poza tym gryzonie zjadaj\u0105 g\u0142\u00f3wnie ziarna i trawy, a ryj\u00f3wkokszta\u0142tne s\u0105 owado\u017cerne.<\/p>\n

Dzieci zapozna\u0142y si\u0119 z \u015brodowiskiem, w kt\u00f3rym \u017cyj\u0105, a s\u0105 to: lasy, pola, zbiorniki wodne oraz gospodarstwa domowe.<\/p>\n

Po cz\u0119\u015bci wyk\u0142adowej rozpocz\u0119\u0142a si\u0119 cz\u0119\u015b\u0107 \u0107wiczeniowa. Uczniowie przyporz\u0105dkowywali pokazywanym im na obrazkach ssakom w\u0142a\u015bciwy im pokarm oraz dokonywali podzia\u0142u na gryzonie oraz ryj\u00f3wkokszta\u0142tne. \u015awietnie sobie z tym poradzili, bo bardzo dobrze zapami\u0119tali z pierwszej cz\u0119\u015bci zaj\u0119\u0107 omawiane cechy charakterystyczne i dlatego \u0107wiczenie to nie sprawi\u0142o im trudno\u015bci. R\u00f3wnie\u017c Magda by\u0142a pod wra\u017ceniem wiedzy dzieci oraz stawianych przez nie pyta\u0144.<\/p>\n

Na zako\u0144czenie zaj\u0119\u0107 dzieci raz jeszcze mia\u0142y okazj\u0119 sprawdzi\u0107, jak dzia\u0142aj\u0105 pu\u0142apki \u017cywo\u0142owne na ma\u0142e ssaki. Dowiedzia\u0142y si\u0119 na czym polegaj\u0105 badania nad tymi zwierz\u0119tami, kt\u00f3re Magda prowadzi w gminie Raszk\u00f3w pod Ostrowem. Obejrza\u0142y dok\u0142adn\u0105 wag\u0119 marki Pesola oraz pozna\u0142y spos\u00f3b znakowania. Zaj\u0119cie wszystkim bardzo si\u0119 spodoba\u0142o. My\u015bl\u0119, \u017ce jeszcze je powt\u00f3rzymy, tym razem by\u0107 mo\u017ce w terenie.<\/p>\n

\n\n \t\t\n\t\t\t\t