{"id":656,"date":"2011-12-04T12:33:36","date_gmt":"2011-12-04T12:33:36","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?page_id=656"},"modified":"2011-12-04T12:33:36","modified_gmt":"2011-12-04T12:33:36","slug":"save-today-change-tomorrow-projekt-ii-2008-2010","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/save-today-change-tomorrow-projekt-ii-2008-2010\/","title":{"rendered":"Save today, change tomorrow-projekt II 2008-2010"},"content":{"rendered":"
W roku szkolnym 2008\/2009 otrzymali\u015bmy akceptacj\u0119 Narodowej Agencji w Warszawie na kolejne dwa lata projektowe pod tytu\u0142em \u201eChange today, save tomorrow\u201d. Prace w projekcie pod k\u0105tem ochrony \u015brodowiska podobnie jak w latach poprzednich zawiera\u0142y okre\u015blony plan pracy w\u0142\u0105czaj\u0105cy uczni\u00f3w, nauczycieli a tak\u017ce rodzic\u00f3w i \u015brodowisko lokalne.<\/p>\n
\u00a0Pa\u0144stwa wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105ce :<\/p>\n
\u2022 Niemcy \u2013 szko\u0142a z Munster<\/p>\n
\u2022 Norwegia \u2013 szko\u0142a z Kristiansand<\/p>\n
\u2022 Turcja- szko\u0142a z Konyi<\/p>\n
\u2022 Polska \u2013 szko\u0142a z Ostrowa Wielkopolskiego<\/p>\n
Projekt \u201eChange TODAY – save TOMORROW\u201d koncentruje wsp\u00f3lne dzia\u0142anie na r\u00f3\u017cnych aspektach ochrony \u015brodowiska, szczeg\u00f3lnie dotycz\u0105cych zmian klimatycznych. Ochrona \u015brodowiska jest spraw\u0105 zar\u00f3wno na poziomie europejskim jak i og\u00f3lno\u015bwiatowym. Uczniowie powinni by\u0107 \u015bwiadomi zagro\u017ce\u0144, posiada\u0107 wiedz\u0119 na temat zasob\u00f3w \u015bwiatowych i negatywnego wp\u0142ywu zanieczyszcze\u0144 \u015brodowiska. Maj\u0105 szans\u0119 dostrzec konkretne przyk\u0142ady europejskiej i \u015bwiatowej wsp\u00f3\u0142pracy w tym temacie. Dzi\u0119ki realizacji wsp\u00f3lnych zada\u0144, uczniowie s\u0105 \u015bwiadomi faktu, i\u017c realizacja g\u0142\u00f3wnych problem\u00f3w \u015brodowiska naturalnego jest mo\u017cliwa tylko przy wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzynarodowej i wzajemnym wsparciu.<\/p>\n
Istotne jest natychmiastowe dzia\u0142anie. Wszelkie kroki podj\u0119te dzisiaj i zmiany w post\u0119powaniu wp\u0142yn\u0105 pozytywnie na warunki \u017cycia w przysz\u0142o\u015bci. Podstawow\u0105 rol\u0105 projektu jest u\u015bwiadomienie uczniom odpowiedzialnego korzystania z zasob\u00f3w naturalnych. Musimy krytycznie spojrze\u0107 na nasze zachowanie w \u017cyciu codziennym. Wa\u017cnym aspektem projektu jest danie uczniom szansy poszukiwania i odkrywania konkretnych przyk\u0142ad\u00f3w i sposob\u00f3w ochrony \u015brodowiska.<\/p>\n
Nasze dzia\u0142ania skupiaj\u0105 si\u0119 na:<\/p>\n
– warunkach \u015brodowiska i klimatu;<\/p>\n
– recyclingu i redukcji odpad\u00f3w;<\/p>\n
– alternatywnych \u017ar\u00f3d\u0142ach energii;<\/p>\n
– oszcz\u0119dzaniu energii.<\/p>\n
Materia\u0142y dydaktyczne wypracowane w ramach programu:<\/p>\n
Projekt u\u015bwiadomi\u0142 uczniom fakt, \u017ce dzia\u0142ania w kierunku ochrony \u015brodowiska musz\u0105 mie\u0107 charakter mi\u0119dzynarodowy. Europa, jako obszar zu\u017cywaj\u0105cy ogromne ilo\u015bci energii, powinna by\u0107 szczeg\u00f3lnie aktywna w tych dzia\u0142aniach. Projekt wskaza\u0142 uczniom konkretne przyk\u0142ady mo\u017cliwej wsp\u00f3\u0142pracy.<\/p>\n
Projekt Change TODAY – save TOMORROW koncentruje wsp\u00f3lne dzia\u0142anie na r\u00f3\u017cnych aspektach ochrony \u015brodowiska, szczeg\u00f3lnie dotycz\u0105cych zmian klimatycznych.<\/p>\n
G\u0142\u00f3wne aspekty projektu:<\/p>\n
Uczniowie musz\u0105 by\u0107 \u015bwiadomi negatywnego wp\u0142ywu niszczycielskiej aktywno\u015bci cz\u0142owieka na \u015brodowisko i warunki \u017cycia. Mieli szans\u0119 zobaczy\u0107 konkretne przyk\u0142ady mi\u0119dzynarodowej wsp\u00f3\u0142pracy i dostrzec powag\u0119 i wa\u017cno\u015b\u0107 takiej wsp\u00f3\u0142pracy w rozwi\u0105zaniu g\u0142\u00f3wnych problem\u00f3w. Co wi\u0119cej, naszym celem by\u0142o nauczenie dzieci, \u017ce ma\u0142e kroczki podejmowane codziennie przez ka\u017cdego z nas przyczyniaj\u0105 si\u0119 do wielkich zmian.<\/p>\n
Uczniowie mieli szans\u0119 zbadania i uzyskania informacji na temat r\u00f3\u017cnych sposob\u00f3w ochrony \u015brodowiska, byli aktywnie zaanga\u017cowani w realizacj\u0119 projektu poprzez np. zaprojektowanie gry, modeli, zbieranie i powt\u00f3rne wykorzystanie makulatury, przeprowadzanie eksperyment\u00f3w i do\u015bwiadcze\u0144.<\/p>\n
Podczas realizacji projektu pojawi\u0142y si\u0119 trudno\u015bci ze strony szko\u0142y z Francji. W\u0142adze miasta nie wyrazi\u0142y zgody na wsparcie realizacji projektu. W zwi\u0105zku z tym, reprezentanci szko\u0142y francuskiej nie mogli wzi\u0105\u0107 udzia\u0142u w spotkaniach w Turcji, Norwegii i Niemczech, a tak\u017ce szko\u0142a ta nie mog\u0142a by\u0107 gospodarzem jednego z planowanych spotka\u0144, kt\u00f3re zosta\u0142o przej\u0119te przez szko\u0142\u0119 norwesk\u0105. Problem nie zosta\u0142 rozwi\u0105zany w trakcie trwania projektu.<\/p>\n
Spotka\u0142o si\u0119 to z du\u017cym rozczarowaniem wszystkich partner\u00f3w, poniewa\u017c szko\u0142a francuska by\u0142a niezawodnym partnerem podczas wcze\u015bniejszej wsp\u00f3\u0142pracy. Pozostajemy w sta\u0142ym kontakcie z naszymi francuskimi przyjaci\u00f3\u0142mi. Brali oni czynny udzia\u0142 w przygotowaniu projektu.<\/p>\n
Wsp\u00f3\u0142praca by\u0142a bardzo owocna. Wszyscy partnerzy na bie\u017c\u0105co kontaktowali si\u0119 poprzez poczt\u0119 internetow\u0105, odbywa\u0142y si\u0119 spotkania robocze dwa razy w roku, podczas kt\u00f3rych mogli\u015bmy wymieni\u0107 si\u0119 do\u015bwiadczeniami oraz dokona\u0107 ewaluacji dotychczasowych prac nad projektem i ich rezultat\u00f3w. Ka\u017cdy mia\u0142 szans\u0119 pozna\u0107 zasady funkcjonowania szk\u00f3\u0142 partnerskich i systemy edukacyjne w ro\u017cnych krajach. Du\u017cym wsparciem by\u0142a strona internetowa, zaprojektowana przez Norweg\u00f3w.<\/p>\n
Podczas spotka\u0144 partner\u00f3w, uczestnicy dokonywali ewaluacji dotychczasowych prac nad projektem. Prace projektowe by\u0142y elementem procesu nauczania we wszystkich szko\u0142ach partnerskich. Wymaga\u0142o to dodatkowej organizacji pewnych dzia\u0142a\u0144, ale by\u0142a to jedyna mo\u017cliwo\u015b\u0107 aby zaanga\u017cowa\u0107 uczni\u00f3w w projekt. Istotn\u0105 spraw\u0105 by\u0142o r\u00f3wnie\u017c zaanga\u017cowanie innych nauczycieli szko\u0142y oraz rodzic\u00f3w uczni\u00f3w poprzez sta\u0142e ich informowanie o post\u0119pach w pracy za pomoc\u0105 tablic informacyjnych, wystaw realizacji dodatkowych dzia\u0142a\u0144 np. Dni Europejskie.<\/p>\n
Wszyscy partnerzy okre\u015blili wsp\u00f3\u0142prac\u0119 nad projektem jako owocn\u0105 i udan\u0105, kt\u00f3ra sprawi\u0142a, \u017ce Europa jest bli\u017csza uczniom ni\u017c przed udzia\u0142em szk\u00f3\u0142 w projekcie. Uczniowie mieli mo\u017cliwo\u015b\u0107 poszerzenia swojej wiedzy na temat: ochrony \u015brodowiska, alternatywnych \u017ar\u00f3de\u0142 energii, wp\u0142ywu dzia\u0142a\u0144 cz\u0142owieka na \u015brodowisko, kultury kraj\u00f3w europejskich. Co wi\u0119cej mieli motywacj\u0119 do uczenia si\u0119 j\u0119zyka angielskiego.<\/p>\n
Spo\u0142eczno\u015b\u0107 lokalna zaanga\u017cowana w ochron\u0119 \u015brodowiska i prace projektowe uczestniczy\u0142a w organizowanych w szkole akcjach, cho\u0107 jeste\u015bmy \u015bwiadomi wci\u0105\u017c rosn\u0105cej potrzeby u\u015bwiadamiania zagro\u017ce\u0144 p\u0142yn\u0105cych z braku wiedzy o konieczno\u015bci ochrony \u015brodowiska. Naszym celem w najbli\u017cszej przysz\u0142o\u015bci b\u0119dzie wi\u0119c zwi\u0119kszenie aktywno\u015bci spo\u0142ecznej w tej dziedzinie.<\/p>\n