{"id":5069,"date":"2014-01-19T16:11:13","date_gmt":"2014-01-19T16:11:13","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?page_id=5069"},"modified":"2014-06-10T23:11:13","modified_gmt":"2014-06-10T21:11:13","slug":"szkola-z-klasa-2-0","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/szkola-z-klasa-2-0\/","title":{"rendered":"Szko\u0142a z klas\u0105 2.0"},"content":{"rendered":"
W bie\u017c\u0105cym roku szkolnym przyst\u0105pili\u015bmy do projektu Szko\u0142a z Klas\u0105 2.0. Jest to og\u00f3lnopolska akcja, kt\u00f3r\u0105 od 2002 roku prowadz\u0105 Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Gazeta Wyborcza. G\u0142\u00f3wnym za\u0142o\u017ceniem programu jest wsp\u00f3\u0142tworzenie szk\u00f3\u0142 przygotowuj\u0105cych do \u017cycia we wsp\u00f3\u0142czesnym \u015bwiecie pe\u0142nym nowoczesnych technologii informacyjno \u2013 komunikacyjnych i promowanie ich. Szko\u0142y przyst\u0119puj\u0105ce do programu maj\u0105 nie tylko nauczy\u0107 si\u0119, jak wykorzystywa\u0107 w procesie dydaktycznym TIK, ale i dzieli\u0107 si\u0119 dobrymi praktykami wypracowanymi w plac\u00f3wce. Projekt tworz\u0105 zar\u00f3wno uczniowie, jak i nauczyciele.<\/p>\n
15 listopada odby\u0142a si\u0119 w siedzibie Gazety Wyborczej w Warszawie konferencja pod has\u0142em \u201eNauczyciel i nauczycielka 2.0\u201d, w kt\u00f3rej wzi\u0119\u0142y udzia\u0142 przedstawicielki naszej szko\u0142y: pani Aneta Marciniak i pani Katarzyna \u0141ukaszewska. Celem konferencji by\u0142a prezentacja dzia\u0142a\u0144 na platformie Szko\u0142y z Klas\u0105 2.0, sposob\u00f3w wykorzystania r\u00f3\u017cnorodnych narz\u0119dzi TIK w procesie edukacyjnym. Uczestnicy wzi\u0119li udzia\u0142 w cz\u0119\u015bci plenarnej oraz trzech sesjach warsztatowych przybli\u017caj\u0105cych zdania szk\u00f3\u0142 na I okres roku szkolnego oraz prezentuj\u0105cych programy, narz\u0119dzia i aplikacje TIK, kt\u00f3re wykorzysta\u0107 mog\u0105 nauczyciele poszczeg\u00f3lnych przedmiot\u00f3w.<\/p>\n
Zach\u0119camy do zapoznania si\u0119 z galeri\u0105 fotografii oraz szersz\u0105 relacj\u0105 z konferencji na stronie CEO<\/p>\n
http:\/\/www.ceo.org.pl\/pl\/szkolazklasa2zero\/news\/za-nami-pierwsza-konferencja-dla-nauczycieli<\/a><\/p>\n Ptaki i zwierz\u0119ta na le\u015bnej polanie \u2013 zadanie \u201eSzko\u0142a z klas\u0105 2.0\u201d<\/strong><\/p>\n Mimo ko\u0144cz\u0105cej si\u0119 powoli zimie, nasze zainteresowanie \u017cubrz\u0105 polank\u0105 nie wygas\u0142o. Nadal systematycznie podgl\u0105damy przychodz\u0105ce do pa\u015bnika zwierz\u0119ta oraz karmi\u0105ce si\u0119 kulami t\u0142uszczowymi ptaki.<\/span><\/p>\n Ogl\u0105dane ptaki i zwierz\u0119ta uczniowie klasy II a przedstawili w formie graficznej, wykonuj\u0105c przepi\u0119kne rysunki w programie Paint, kt\u00f3re zosta\u0142y przes\u0142ane drog\u0105 mailow\u0105 na adres wychowawczyni. Nale\u017cy podziwia\u0107 dzieci za tak ciekawe i kolorowe obrazki oraz za pracowito\u015b\u0107 w czasie ferii zimowych.<\/span><\/p>\n Systematycznie kszta\u0142cimy oraz doskonalimy swoje kompetencje informacyjno-komputerowe, realizujemy zadania TIK, pami\u0119tamy o zasadach kodeksu \u201eSzko\u0142a z klas\u0105 2.0\u201d.<\/span><\/p>\n SZKO\u0141A Z KLAS\u0104 2.0\u00a0 DEBATA SZKOLNA<\/strong><\/p>\n Przez kilka dni odbywa\u0142y si\u0119 w klasach IV-VI debaty nad szkolnym Kodeksem, kt\u00f3ry tworzyli\u015bmy w zwi\u0105zku z przyst\u0105pieniem do Projektu SZKO\u0141A Z KLAS\u0104 2.0.<\/p>\n Uczniowie \u2013 dzi\u0119ki otrzymanym od wychowawc\u00f3w materia\u0142om i linkom do odpowiednich stron (w tym strony Szko\u0142y z klas\u0105 2.0) mieli czas na to, aby przygotowa\u0107 si\u0119 do dyskusji. Wszystkie klasy zastanawia\u0142y si\u0119 nad kilkoma zagadnieniami \u2013 przede wszystkim jak uczy\u0107 si\u0119 z m\u0105drym, wykorzystaniem technologii informacyjno \u2013 komunikacyjnej, czy i w jaki spos\u00f3b mo\u017cna korzysta\u0107 z Internetu, gdy brak nam dost\u0119pu do pracowni komputerowej. Uczestnicy wykazywali si\u0119 w tym temacie du\u017c\u0105 pomys\u0142owo\u015bci\u0105. Wiele dyskusji wzbudzi\u0142 temat praw autorskich. Uczniowie wypowiadali si\u0119 na temat tego, jak mimowolnie nie sta\u0107 si\u0119 internetowym z\u0142odziejem, ale i jak samemu nie da\u0107 si\u0119 okra\u015b\u0107! Wszyscy zgodni byli, i\u017c Internet nie jest jedynym i nieomylnym \u017ar\u00f3d\u0142em wiedzy, bowiem informacje, jakie czerpiemy z sieci powinni\u015bmy weryfikowa\u0107. Ciekawych przemy\u015ble\u0144 dostarczyli uczniowie w kwestii sposob\u00f3w komunikowania si\u0119 w sprawach szkolnych z nauczycielami i kolegami, co znalaz\u0142o swoje odzwierciedlenie w ostatecznej wersji Kodeksu. O bezpiecze\u0144stwie w sieci uczniowie klas IV \u2013 VI wiedzieli bardzo du\u017co, bowiem w naszej szkole m\u00f3wi si\u0119 na ten temat cz\u0119sto i szczeg\u00f3\u0142owo. Osobnym punktem dyskusji sta\u0142 si\u0119 udzia\u0142 os\u00f3b starszych w wykorzystaniu TIK w \u017cyciu codziennym. Wielu uczni\u00f3w przyzna\u0142o, i\u017c cz\u0119sto rodzice lub dziadkowie prosz\u0105 ich o pomoc lub rad\u0119.<\/p>\n Po zako\u0144czeniu debat klasowych do nauczycieli zalogowanych w Projekcie sp\u0142yn\u0119\u0142y klasowe propozycje Kodeks\u00f3w, z kt\u00f3rych w ramach debaty szkolnej zosta\u0142 wy\u0142oniony jeden obowi\u0105zuj\u0105cy w naszej szkole Kodeks korzystania z TIK. W debacie szkolnej otwartej przez p. Donat\u0119 Malinowsk\u0105 \u2013 Reszel udzia\u0142 wzi\u0119li przedstawiciele wszystkich klas z naszej szko\u0142y. M\u0142odsi zabierali g\u0142os r\u00f3wnie cz\u0119sto, jak starsi. Uczniowie jeszcze raz przedyskutowali i om\u00f3wili wraz z prowadz\u0105c\u0105 debat\u0119 Katarzyn\u0105 \u0141ukaszewsk\u0105 wszystkie punkty Kodeksu. Ka\u017cdy uczestnik debaty szkolnej otrzyma\u0142 na pami\u0105tk\u0119 plakietk\u0119 z logo Szko\u0142y z klas\u0105 2.0.<\/p>\n KODEKS KORZYSTANIA Z TIK W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 5 IM. MIESZKA I W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM WYPRACOWANY W RAMACH DEBATY SZKOLNEJ NA PODSTAWIE PROPOZYCJI KLASOWYCH<\/strong><\/p>\n OBR\u0104CZKOWANIE PTAK\u00d3W<\/strong><\/p>\n Ucze\u0144 klasy II a – Bruno Wojciechowski wraz z rodzicami, dnia 3 I 2014 uczestniczy\u0142 w znakowaniu ptak\u00f3w wr\u00f3blowatych. Obr\u0105czkowanie odbywa\u0142o si\u0119 przy karmnikach u Piotra Majewskiego w dzielnicy Wenecja w Ostrowie Wielkopolskim.<\/p>\n Przez ca\u0142y pi\u0105tek w delikatn\u0105 sie\u0107 ornitologiczn\u0105 uda\u0142o si\u0119 schwyta\u0107 i oznakowa\u0107 57 ptak\u00f3w z 4 gatunk\u00f3w. By\u0142y to: 34 sikory bogatki i 6 modraszek, 10 wr\u00f3bli mazurk\u00f3w oraz 7 dzwo\u0144c\u00f3w. Jak na wyj\u0105tkowo ciep\u0142y na stycze\u0144 dzie\u0144 (ok. 0 st. C) by\u0142 to bardzo dobry wynik.<\/p>\n Natomiast w niedziel\u0119 5 stycznia Julia, Dawid i Mateusz Cieszy\u0144scy wraz z rodzicami byli \u015bwiadkami obr\u0105czkowania sikorki sosn\u00f3wki \u2013 jak\u017ce rzadko spotykanego ptaka w przydomowych ogrodach.<\/p>\n Uczniowie wraz z rodzicami wykonali zdj\u0119cia, kt\u00f3re przes\u0142ali na skrzynk\u0119 mailow\u0105 nauczyciela lub zgrali na pendrive’a i dostarczyli do szko\u0142y. By\u0142o to zwi\u0105zane z realizacj\u0105 zadania TIK w ramach programu “Szko\u0142a z klas\u0105 2.0”.<\/p>\n DZIADKOWIE W SIECI<\/strong><\/p>\n 14 stycznia odby\u0142o si\u0119 w naszej szkole nietypowe spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka. Uczniowie klasy Va zaprosili swoich bliskich z okazji ich \u015bwi\u0119ta na przygotowane przez siebie szkolenie z zakresu obs\u0142ugi komputera ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem korzystania z zasob\u00f3w Internetu.<\/p>\n Pomys\u0142odawczyniami zaj\u0119\u0107 by\u0142y p. Katarzyna \u0141ukaszewska i p. Aneta Marciniak, kt\u00f3re koordynowa\u0142y szkolenie. Jednak g\u0142\u00f3wnymi organizatorami byli wnukowie. Ka\u017cdy z uczestnik\u00f3w otrzyma\u0142 specjalnie zaprojektowane przez dzieci zaproszenie.<\/p>\n W mi\u0142ej atmosferze dziadkowie i babcie sp\u0119dzili niemal dwie godziny przed ekranami komputer\u00f3w. W tym czasie pod czujnym okiem swoich wnuk\u00f3w za\u0142o\u017cyli w\u0142asne skrzynki mailowe, wys\u0142ali i odebrali samodzielnie pierwsze wiadomo\u015bci. Po tych pr\u00f3bach przyszed\u0142 czas na surfowanie po Internecie. Uczniowie wraz z opiekunami przygotowali dla ka\u017cdego uczestnika list\u0119 ciekawych stron dla babci i dziadka. By\u0142y tam linki dla wielbicieli gotowania, krzy\u017c\u00f3wek, sportu, dla tych, kt\u00f3rzy chc\u0105 \u017cy\u0107 zdrowo, lubi\u0105 podr\u00f3\u017cowa\u0107 lub interesuj\u0105 si\u0119 genealogi\u0105, na li\u015bcie znalaz\u0142y si\u0119 r\u00f3wnie\u017c adresy wirtualnych muze\u00f3w. Du\u017cym zainteresowaniem cieszy\u0142y si\u0119 tak\u017ce linki do strony naszej szko\u0142y oraz bloga klasy Va. Przy okazji rozm\u00f3w o tym, co mo\u017cna znale\u017a\u0107 w Internecie uczniowie zwr\u00f3cili uwag\u0119 bab\u0107 i dziadk\u00f3w na bezpiecze\u0144stwo w sieci oraz spos\u00f3b kopiowania i pobierania materia\u0142\u00f3w tak, aby nie narusza\u0107 praw autorskich.<\/p>\n Na zako\u0144czenie zaj\u0119\u0107 ka\u017cdy z uczestnik\u00f3w samodzielnie wys\u0142a\u0142 do nauczycieli organizuj\u0105cych spotkanie kr\u00f3tk\u0105 wiadomo\u015b\u0107 na temat zaj\u0119\u0107. By\u0142y to bardzo ciep\u0142e s\u0142owa i podzi\u0119kowania za pomys\u0142.<\/p>\n Organizuj\u0105c szkolenie dla bab\u0107 i dziadk\u00f3w uczniowie klasy Va zrealizowali jednocze\u015bnie zadanie z TIK, wynikaj\u0105ce z jednego z punkt\u00f3w naszego szkolnego Kodeksu w ramach Szko\u0142y z klas\u0105 2.0: \u201ePoka\u017cemy rodzicom i dziadkom, \u017ce komputer z dost\u0119pem do Internetu to po\u017cyteczne i m\u0105dre urz\u0105dzenie\u201d.<\/p>\n My\u015blimy, \u017ce nie by\u0142o to ostatnie spotkanie tego typu.<\/p>\n Warsztaty \u201eCo s\u0142ycha\u0107 w ptasich sto\u0142\u00f3wkach?\u201d<\/strong><\/p>\n W \u015brod\u0119 15 stycznia uczniowie klasy II a wraz z wychowawczyni\u0105 przygotowali warsztaty dla uczni\u00f3w klasy II b integracyjnej pod has\u0142em \u201eCo s\u0142ycha\u0107 w ptasich sto\u0142\u00f3wkach?\u201d.<\/p>\n Podzielili\u015bmy si\u0119 swoj\u0105 wiedz\u0105 oraz umiej\u0119tno\u015bciami na temat rozpoznawania ptak\u00f3w zimuj\u0105cych w Polsce, sposob\u00f3w ich dokarmiania oraz ochrony. Przed ich przeprowadzeniem ka\u017cdy ucze\u0144 klasy II a mia\u0142 za zadanie zebra\u0107 informacje na temat wybranego przez siebie, zimuj\u0105cego w Polsce gatunku ptaka, korzystaj\u0105c ze stron: www.ptakipolskie.pl<\/a>, www.ptaki-polski.pl<\/a>, www.pwg.otop.org.pl<\/a>, www.otopjunior.org.pl<\/a>, www.lasy.gov.pl<\/a> lub z innych \u017ar\u00f3de\u0142 oraz przygotowa\u0107 zdj\u0119cie lub rysunek wybranego ptaka, wykonany w programie graficznym Paint. Podczas spotkania wytypowani uczniowie dokonali prezentacji, cz\u0119sto popartej zdj\u0119ciami w\u0142asnego autorstwa. O orle bieliku opowiada\u0142a Julia Cieszy\u0144ska, o zimorodku \u2013 Dawid Cieszy\u0144ski, o krogulcu \u2013 Karol Schubert, o sroce \u2013 Iwo Sobczak, a Bruno Wojciechowski om\u00f3wi\u0142 dzwo\u0144ca i pokaza\u0142 kr\u00f3tki filmik z obr\u0105czkowania tego gatunku w Ostrowie przez cz\u0142onk\u00f3w Po\u0142udniowowielkopolskiej Grupy Og\u00f3lnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptak\u00f3w (relacja na http:\/\/www.pwg.otop.org.pl\/index.php?function=show_all&no=642<\/a>), w kt\u00f3rym uczestniczy\u0142.<\/p>\n W dalszej cz\u0119\u015bci zaj\u0119\u0107 obejrzeli\u015bmy prezentacj\u0119 wykonan\u0105 przez nauczyciela na bazie zdj\u0119\u0107 oraz rysunk\u00f3w dostarczonych przez uczni\u00f3w. Wiele frajdy dostarczy\u0142o dzieciom wsp\u00f3lne rozwi\u0105zanie quizu \u201ePtasia sto\u0142\u00f3wka\u201d na stronie www.otopjunior.org.pl<\/a>, dzi\u0119ki kt\u00f3remu mogli ugruntowa\u0107 wiedz\u0119 na temat po\u017cywienia takich gatunk\u00f3w ptak\u00f3w, jak: sikora bogatka, zi\u0119ba, kowalik, czapla siwa, kaczka krzy\u017c\u00f3wka, myszo\u0142\u00f3w. Na podsumowanie lekcji ka\u017cdy ucze\u0144 otrzyma\u0142 kolorowank\u0119 sylwetki ptaka (rudzika, wr\u00f3bla, grubodzioba, zimorodka, bogatki) wydrukowan\u0105 ze strony www.otopjunior.org.pl<\/a>.<\/p>\n Warsztaty stanowi\u0142y podsumowanie realizacji zadania z TIK oraz odnosi\u0142y si\u0119 do nast\u0119puj\u0105cych punkt\u00f3w\u00a0 Szkolnego Kodeksu \u201eSzko\u0142a z klas\u0105 2.0\u2033:<\/p>\n 1.Wszyscy uczniowie oraz nauczyciele naszej szko\u0142y korzystaj\u0105 z pracowni komputerowych oraz tablic multimedialnych podczas zaj\u0119\u0107 lekcyjnych i pozalekcyjnych.<\/p>\n 2. Nie jeste\u015bmy z\u0142odziejami, wi\u0119c nie kradniemy \u2013 zawsze podajemy \u017ar\u00f3d\u0142a, linki, nazwy stron, z kt\u00f3rych korzystali\u015bmy bawi\u0105c si\u0119 i pracuj\u0105c.<\/p>\n prezentacja<\/a><\/p>\n Podr\u00f3\u017c Kozio\u0142ka Mato\u0142ka po Europie \u2013 Dzie\u0144 Babci i Dziadka z wykorzystaniem TIK.<\/strong><\/p>\n W sobotnie przedpo\u0142udnie 18.01 mury naszej szko\u0142y odwiedzili mili go\u015bcie. W tym dniu uczniowie klas IIb integracyjnej i IIIa wraz z paniami Lucyn\u0105 \u0141ukomsk\u0105, Anna Dorociak i Ann\u0105 Wo\u017aniak, zorganizowali nietypowe spotkanie z okazji zbli\u017caj\u0105cego si\u0119 \u015bwi\u0119ta Dnia Babci i Dziadka. By\u0142o to spotkanie inne ni\u017c do tej pory, gdy\u017c wszyscy doro\u015bli i dzieci udali si\u0119 w podr\u00f3\u017c po Europie z Kozio\u0142kiem Mato\u0142kiem. Wykorzystuj\u0105c nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, ka\u017cdy m\u00f3g\u0142 odwiedzi\u0107 i pozna\u0107 ciekawe miejsca oraz \u00a0poczu\u0107 ich atmosfer\u0119. Z biletem wst\u0119pu odwiedzali\u015bmy Niemcy, Dani\u0119, s\u0142oneczn\u0105 Hiszpani\u0119, Portugali\u0119, Holandi\u0119, Irlandi\u0119 i wiele innych miejsc.<\/p>\n Pomys\u0142 na tak\u0105 form\u0119 spotkania, zrodzi\u0142 si\u0119 w trakcie udzia\u0142u w programie Szko\u0142a z klas\u0105. 2.0, w kt\u00f3rym dzieci ucz\u0105 si\u0119 korzysta\u0107 \u00a0z nowoczesnych technologii.\u00a0 Warto podkre\u015bli\u0107, i\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 zada\u0144 uczniowie wykonywali samodzielnie, przy pomocy i wsparciu nauczycieli. W ci\u0105gu kilku tygodni przygotowa\u0144, dzieci \u0107wiczy\u0142y role przy pomocy komputera, rzutnika i ekranu . Na zaj\u0119ciach pozalekcyjnych\u00a0 projektowa\u0142y zaproszenia, bilety oraz plakaty pos\u0142uguj\u0105c si\u0119 komputerem. Uczy\u0142y si\u0119 nie tylko dzia\u0142a\u0107 w znanych programach komputerowych, ale tak\u017ce poznawa\u0142y jak szuka\u0107 w Internecie potrzebnych wiadomo\u015bci i odpowiednio je wykorzystywa\u0107. W dniu spotkania ka\u017cdy wnuk\u00a0 m\u00f3g\u0142 pochwali\u0107 si\u0119 przed swoimi bliskimi r\u00f3\u017cnorodnymi talentami recytatorskimi, plastycznymi, instrumentalnymi i tanecznymi.<\/p>\n Po odbytej podr\u00f3\u017cy by\u0142 czas na \u017cyczenia i drobne upominki przygotowane przez wnuki. Na zako\u0144czenie spotkania dziadkowie mogli odwiedzi\u0107 nasz\u0105 ma\u0142\u0105 galeri\u0119, w kt\u00f3rej znalaz\u0142y si\u0119 ich portrety wykonane w programie Paint. Mamy nadziej\u0119, \u017ce dzi\u0119ki temu spotkaniu \u00a0kochani dziadkowie i babcie mi\u0142o sp\u0119dzili czas oraz bli\u017cej poznali nowoczesne technologie, kt\u00f3re towarzysz\u0105 nam w obecnym \u017cyciu.<\/p>\n Swoje opinie i wra\u017cenia ze spotkania mo\u017cna umie\u015bci\u0107 na blogu klas I-III \u2013 Co s\u0142ycha\u0107 na drugim pi\u0119terku?<\/p>\n blogiceo.nq.pl\/sp5klasy123\/ <\/b>Zach\u0119camy i zapraszamy!<\/p>\n Poznajemy nasze miasto<\/strong><\/p>\n W tym roku szkolnym klasa IIb bierze udzia\u0142 w programie Szko\u0142a z klas\u0105 2.0. Zadaniem uczni\u00f3w jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii komunikacyjno- informacyjnych.<\/p>\n W \u015brod\u0119 26.03 uczniowie wraz z pani\u0105 Lucyn\u0105 \u0141ukomsk\u0105 i Ann\u0105 Wo\u017aniak odwiedzili Muzeum Miasta. Brali oni udzia\u0142 w zaj\u0119ciach na temat god\u0142a, herbu i flagi naszego miasta. Zaj\u0119cia w muzeum by\u0142y przeprowadzone z wykorzystaniem sprz\u0119tu multimedialnego. Na ekranie dotykowym uczniowie mogli zobaczy\u0107 posta\u0107 Jana Jerzego Przebendowskiego oraz dowiedzie\u0107 si\u0119 jak powsta\u0142 herb Ostrowa. Dzieci by\u0142y bardzo zainteresowane mog\u0105c ogl\u0105da\u0107 zdj\u0119cia i ruchome slajdy na du\u017cym ekranie. Gdy w wersji multimedialnej zosta\u0142 odtworzony film przedstawiaj\u0105cy legend\u0119 o powstaniu naszego miasta, ka\u017cdy mia\u0142 wra\u017cenie, \u017ce czas si\u0119 zatrzyma\u0142. Na zako\u0144czenie zaj\u0119\u0107 powsta\u0142y pi\u0119kne prace plastyczne, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 pami\u0105tk\u0105 po spotkaniu w muzeum. Wszystkim taka lekcja historii bardzo si\u0119 podoba\u0142a. Wr\u00f3cimy tu jeszcze na nast\u0119pne zaj\u0119cia. Do zobaczenia!<\/p>\n Kolejne zadanie TIK za nami<\/strong><\/p>\n Efektem naszej ponad miesi\u0119cznej pracy nad kolejnym zadaniem TIK w ramach projektu \u201eSzko\u0142a z klas\u0105 2.0\u201d by\u0142o stworzenie prezentacji multimedialnej pod tytu\u0142em \u201eSpacer po parkach Ostrowa Wielkopolskiego\u201d.<\/p>\n Przed przyst\u0105pieniem do realizacji tego zadania wraz z ca\u0142\u0105 klas\u0105 dnia 12 marca odbyli\u015bmy wycieczk\u0119 do Parku Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim. Za przewodnika pos\u0142u\u017cy\u0142 nam Pawe\u0142 Dolata – lider Po\u0142udniowowielkopolskiej Grupy Og\u00f3lnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptak\u00f3w. Celem naszej wyprawy by\u0142o przypomnienie poznanych ju\u017c wcze\u015bniej gatunk\u00f3w drzew i ptak\u00f3w, rozpoznawanie ptak\u00f3w w ich naturalnym \u015brodowisku, odnalezienie wyst\u0119puj\u0105cych w parku pomnik\u00f3w przyrody. Zaj\u0119cie odby\u0142o si\u0119 na zasadzie rywalizacji dw\u00f3ch dru\u017cyn \u2013 dziewczynek i ch\u0142opc\u00f3w.<\/p>\n Po powrocie do szko\u0142y nast\u0105pi\u0142o om\u00f3wienie \u2013 wykonali\u015bmy notatk\u0119, w kt\u00f3rej wymienili\u015bmy spotkane gatunki ptak\u00f3w, rozpoznane przez dzieci gatunki drzew, w tym dwa drzewa uznane za pomniki przyrody. Zwr\u00f3cili\u015bmy te\u017c uwag\u0119 na w\u0105skotorow\u0105 lokomotywk\u0119 spalinow\u0105, kt\u00f3ra od kilku lat jest ozdob\u0105 naszego parku. Dzieci wykona\u0142y r\u00f3wnie\u017c rysunki Parku Miejskiego w programie graficznym Paint.<\/p>\n Nast\u0119pnie uczniowie otrzymali ode mnie kart\u0119 zada\u0144, kt\u00f3r\u0105 mieli zrealizowa\u0107 w ramach pracy domowej, korzystaj\u0105c z pomocy swoich rodzic\u00f3w. Podzielenie zostali na trzy grupy zadaniowe. Jedna z nich mia\u0142a za zadanie p\u00f3j\u015b\u0107 raz jeszcze do Parku Miejskiego i sfotografowa\u0107 napotkane w nim ptaki oraz korzystaj\u0105c z r\u00f3\u017cnych \u017ar\u00f3de\u0142 informacji sporz\u0105dzi\u0107 kr\u00f3tk\u0105 notatk\u0119 na ich temat. Grupa kolejna mia\u0142a odnale\u017a\u0107 i wykona\u0107 zdj\u0119cia pomnik\u00f3w przyrody oraz innych ciekawych drzew tam rosn\u0105cych, po czym podobnie jak grupa poprzednia przygotowa\u0107 notatk\u0119. Grupa trzecia mia\u0142a odwiedzi\u0107 Park im. Karola Marcinkowskiego i Park im. Emilii Sczanieckiej, kt\u00f3re znajduj\u0105 si\u0119 w s\u0105siedztwie Parku Miejskiego. Musieli odnale\u017a\u0107 znajduj\u0105cy si\u0119 w nim pomnik z tablic\u0105 upami\u0119tniaj\u0105c\u0105 doktora Huberta Beckhausa i dowiedzie\u0107 si\u0119 kim by\u0142, a tak\u017ce sfotografowa\u0107 rosn\u0105ce w nim drzewa oraz napotkane ptaki i sporz\u0105dzi\u0107 kr\u00f3tk\u0105 notatk\u0119. Na wykonanie tego zadania dzieci mia\u0142y miesi\u0105c.<\/p>\n Moja rola polega\u0142a na kierowaniu i koordynowaniu prac\u0105 dzieci, udzielaniu wskaz\u00f3wek, podawaniu \u017ar\u00f3de\u0142 informacji, z kt\u00f3rych mog\u0105 korzysta\u0107 podczas sporz\u0105dzania notatek, pomoc w rozpoznawaniu niekt\u00f3rych gatunk\u00f3w ptak\u00f3w, a tak\u017ce wsp\u00f3\u0142praca z rodzicami. Efektem ko\u0144cowym by\u0142o wykonanie prezentacji multimedialnej, kt\u00f3ra jest \u201espacerem\u201d po Parku Miejskim, Parku im. Karola Marcinkowskiego i Parku im. Emilii Sczanieckiej w Ostrowie Wielkopolskim. Zako\u0144czenie projektu stanowi\u0142a wycieczka z cyklu \u201eWielkanoc z przyrod\u0105\u201d, kt\u00f3ra mia\u0142a miejsce 1 kwietnia 2014r. Bez po\u015bpiechu, w spacerowym tempie mogli\u015bmy poobserwowa\u0107 otaczaj\u0105c\u0105 nas przyrod\u0119, kt\u00f3ra pi\u0119knie rozkwit\u0142a wieloma barwami. Podziwiali\u015bmy kwitn\u0105ce drzewa i krzewy z kilkudziesi\u0119ciu rosn\u0105cych w parku gatunk\u00f3w. Oczarowa\u0142a nas swym kolorem i zapachem obsypana kwiatem ozdobna jab\u0142o\u0144. Natomiast kwiaty mniszka przyci\u0105ga\u0142y r\u00f3\u017cne owady, m.in. pi\u0119knego motyla o trudnej nazwie zorzynek rze\u017cuchowiec. Obok bujnie rozwijaj\u0105cej si\u0119 ro\u015blinno\u015bci mogli\u015bmy podziwia\u0107 wiele gatunk\u00f3w ptak\u00f3w oraz ich wiosenne \u015bpiewy. Widzieli\u015bmy oraz s\u0142yszeli\u015bmy \u015bpiew kosa, zi\u0119by, sikory bogatki i modraszki. Podziwiali\u015bmy g\u0142os pierwiosnka oraz dzwo\u0144ca. Zaobserwowali\u015bmy pe\u0142zacza, kwiczo\u0142y, s\u00f3jk\u0119, srok\u0119. Nad naszymi g\u0142owami dwukrotnie przelatywa\u0142a pustu\u0142ka. Do budki l\u0119gowej z pokarmem wlatywa\u0142y szpaki. Widzieli\u015bmy te\u017c kilka gniazd z go\u0142\u0119biami grzywaczami, a na jednym z nich prawdopodobnie ju\u017c potomstwo. Przypomnieli\u015bmy sobie r\u00f3wnie\u017c niekt\u00f3re ciekawe gatunki rosn\u0105cych w parku drzew: platan klonolistny, glediczja tr\u00f3jcierniowa, pomniki przyrody \u2013 lipa i klon srebrzysty, przepi\u0119knie prezentuj\u0105cy si\u0119 buk czy smuk\u0142e topole. Dzieci \u015bwietnie rozpoznawa\u0142y poszczeg\u00f3lne gatunki drzew i ptak\u00f3w. Ciesz\u0119 si\u0119, \u017ce nasza prawie p\u00f3\u0142roczna praca osi\u0105gn\u0119\u0142a zamierzony cel.<\/p>\n Spacer po parkach Ostrowa<\/a><\/p>\n GRA MIEJSKA \u201eODKRYWAMY TAJEMNICE OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO\u201d<\/b><\/p>\n W ramach podsumowania projektu edukacyjnego realizowanego w czasie trwania w Szkole Podstawowej nr 5 programu Szko\u0142a z Klas\u0105 2.0 w minionym tygodniu uczniowie z rodzinami wzi\u0119li udzia\u0142 w Grze Miejskiej. Na starcie stan\u0119\u0142o pi\u0119\u0107 dru\u017cyn z klas IV \u2013 VI. Ka\u017cda z nich otrzyma\u0142a pakiet materia\u0142\u00f3w. W zamkni\u0119tej kopercie, kt\u00f3r\u0105 grupy mog\u0142y otworzy\u0107 dopiero w pierwszym punkcie swojej w\u0119dr\u00f3wki wskazanym przez organizator\u00f3w, znalaz\u0142y si\u0119 mapa z zaznaczonymi miejscami, karty z zadaniami oraz wskaz\u00f3wki i informacje o wielu ciekawych miejscach, kt\u00f3re nale\u017ca\u0142o odwiedzi\u0107. Nad ca\u0142o\u015bci\u0105 czuwa\u0142y koordynatorki: p. Aneta Marciniak i p. Katarzyna \u0141ukaszewska.<\/p>\n Trasa Gry wiod\u0142a mi\u0119dzy innymi przez Park Miejski, stary cmentarz, ulic\u0119 Wroc\u0142awsk\u0105, Raszkowsk\u0105, Gimnazjaln\u0105, Rynek i Plac 23 Stycznia. Uczestnicy musieli w oznaczonych na mapie punktach znale\u017a\u0107 wskazane miejsca i wykona\u0107 zwi\u0105zane z nimi zadania \u2013 trzeba by\u0142o liczy\u0107, rysowa\u0107, szuka\u0107 informacji na pami\u0105tkowych tablicach, pomnikach oraz zabytkowych budynkach. Jednocze\u015bnie uczniowie i ich rodzice fotografowali najpi\u0119kniejsze miejsca w mie\u015bcie.<\/p>\n Uczestnicy poznali nie tylko sylwetki wielu os\u00f3b zwi\u0105zanych z Ostrowem Wielkopolskim, ale tak\u017ce mieli okazj\u0119 dok\u0142adniej przyjrze\u0107 si\u0119 wielu budynkom, obok kt\u00f3rych przechodz\u0105 codziennie, a od teraz b\u0119d\u0105 na nie patrze\u0107 troszeczk\u0119 inaczej.<\/p>\n Jaki napis widnieje nad bram\u0105 cmentarza od strony ul. Wroc\u0142awskiej? Kim by\u0142 Stefan Rowi\u0144ski? Ile gargulc\u00f3w znajduje si\u0119 na dachu Konkatedry? Dlaczego ostrowianie postawili pomnik Jana Paw\u0142a II akurat w tym miejscu? Gdzie pracowa\u0142 parow\u00f3z z parku? Gdzie mieszka\u0142 Krzysztof Komeda Trzci\u0144ski? Na te oraz inne pytania potrafi\u0105 odpowiedzie\u0107 ci, kt\u00f3rzy przez ponad dwie godziny w\u0119drowali z map\u0105 w r\u0119ku po naszym mie\u015bcie.<\/p>\n Podsumowanie gry odby\u0142o si\u0119 29 maja w szkole, grupy otrzyma\u0142y s\u0142odkie upominki, wszyscy uczestnicy Gry Miejskiej otrzymali r\u00f3wnie\u017c gad\u017cety z symbolami Ostrowa Wielkopolskiego od Urz\u0119du Miejskiego.<\/p>\n\n