{"id":301,"date":"2011-11-16T12:23:25","date_gmt":"2011-11-16T12:23:25","guid":{"rendered":"http:\/\/sp5.osw.pl\/?page_id=301"},"modified":"2011-11-16T12:23:25","modified_gmt":"2011-11-16T12:23:25","slug":"efs","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/sp5.net.pl\/efs\/","title":{"rendered":"JESTE\u015aMY SZKO\u0141\u0104 NOWYCH MO\u017bLIWO\u015aCI"},"content":{"rendered":"
W naszej szkole od 4 kwietnia rozpocz\u0119li\u015bmy realizacj\u0119 projektu \u201eSzko\u0142a Nowych Mo\u017cliwo\u015bci\u201d w ramach projektu systemowego z zakresu Programu Operacyjnego Kapita\u0142 Ludzki \u2013 Poddzia\u0142anie 9.1.2. \u015arodki na ten cel pozyska\u0142o Miasto Ostr\u00f3w Wielkopolski. Dzi\u0119ki otrzymaniu przez szko\u0142\u0119 wsparcia finansowego zostan\u0105 zakupione pomoce dydaktyczne, kt\u00f3re w znacz\u0105cy spos\u00f3b wzbogac\u0105 baz\u0119 dydaktyczn\u0105 szko\u0142y, b\u0119d\u0105 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c odbywa\u0107 zaj\u0119cia pozalekcyjne w ramach \u201eIndywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczni\u00f3w klas I \u2013 III szk\u00f3\u0142 podstawowych\u201d. Program w nasze plac\u00f3wce b\u0119dzie realizowany do stycznia 2012 roku. Celem tych dzia\u0142a\u0144 jest wyr\u00f3wnywanie szans edukacyjnych uczni\u00f3w, poprzez indywidualizacj\u0119 procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach I-III szko\u0142y podstawowej. Cele te zostan\u0105 zrealizowane poprzez zapewnienie ka\u017cdemu dziecku oferty edukacyjno \u2013 wychowawczo – profilaktycznej zgodnej z jego indywidualnymi potrzebami i mo\u017cliwo\u015bciami, zwi\u0119kszenie zakresu wykorzystania w szkole aktywizuj\u0105cych metod nauczania oraz podniesienie jako\u015bci wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W naszej plac\u00f3wce utworzono a\u017c 29 grup r\u00f3\u017cnych zaj\u0119\u0107 w obszarach<\/p>\n
“Projekt systemowy pn. “Szko\u0142y nowych mo\u017cliwo\u015bci” wsp\u00f3\u0142finansowany jest ze \u015brodk\u00f3w Europejskiego Funduszu Spo\u0142ecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapita\u0142 Ludzki, Priorytet IX Rozw\u00f3j wykszta\u0142cenia i kompetencji w regionach, Dzia\u0142anie 9.1. Wyr\u00f3wnywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jako\u015bci us\u0142ug edukacyjnych \u015bwiadczonych w systemie o\u015bwiaty, Poddzia\u0142anie 9.1.2 Wyr\u00f3wnywanie szans edukacyjnych uczni\u00f3w z grup o utrudnionym dost\u0119pie do edukacji oraz zmniejszenie r\u00f3\u017cnic w jako\u015bci us\u0142ug edukacyjnych”<\/p>\n
W ramach projektu systemowego \u201e Szko\u0142y nowych mo\u017cliwo\u015bci\u201d w Szkole Podstawowej Nr 5 odbywaj\u0105 si\u0119 zaj\u0119cia spo\u0142eczno-geograficzne rozwijaj\u0105ce zainteresowania uczni\u00f3w szczeg\u00f3lnie uzdolnionych klas I-III.<\/p>\n
25 maja uczniowie klas III wzi\u0119li udzia\u0142 w zaj\u0119ciach otwartych pt \u201d Ja i Unia Europejska\u201d przeprowadzonej przez Agnieszk\u0119 Organist\u0119, nauczyciela historii oraz opiekuna Ko\u0142a Historycznego i Klubu Europejczyka. Celem zaj\u0119\u0107 by\u0142o zdobywanie wiedzy o Europie, propagowanie korzy\u015bci p\u0142yn\u0105cych z integracji Polski z UE, upowszechnianie wiedzy o tradycjach i kulturze innych narod\u00f3w, szerzenie postaw tolerancji i szacunku dla ludzi oraz aktywnych i tw\u00f3rczych postaw. Zaj\u0119cia prowadzone by\u0142y metodami aktywnymi ( praca w grupie, praca z map\u0105, \u0107wiczenia na tablicy interaktywnej, karty pracy )<\/p>\n
Poprzez zabaw\u0119 dzieci poznawa\u0142y histori\u0119, symbolik\u0119 oraz tera\u017aniejszo\u015b\u0107 pa\u0144stw Unii Europejskiej. Zadania praktyczne obejmowa\u0142y \u0107wiczenia na tablicy interaktywnej, polegaj\u0105ce na poznawaniu charakterystycznych miejsc i budowli pa\u0144stw UE , prac\u0119 z mapk\u0105 konturow\u0105 Europy i okre\u015blaniu po\u0142o\u017cenia Polski oraz naszych s\u0105siad\u00f3w. Uczniowie przeliczali warto\u015b\u0107 Euro na z\u0142ot\u00f3wki robi\u0105c symulowane zakupy w internetowym sklepie.<\/p>\n
Dzi\u0119ki kr\u00f3tkim opisom wybranych losowo pa\u0144stw UE z uwzgl\u0119dnieniem cech charakterystycznych i kolorystyce flag odgadywali nazwy pa\u0144stw i stolic uzupe\u0142niaj\u0105c informacje dodatkowymi wiadomo\u015bciami. Za pomoc\u0105 aktywnych \u0107wicze\u0144 poznawali symbole Unii, uk\u0142adaj\u0105c poprawnie s\u0142owa hymnu z rozsypanki wyrazowej i szukaj\u0105c wyja\u015bnienia dla dwunastu gwiazd na fladze.<\/p>\n
Aktywno\u015b\u0107 m\u0142odych Europejczyk\u00f3w a przede wszystkim ich ogromne zainteresowanie tematyk\u0105 unijn\u0105 i wiedza jak\u0105 posiadali wprawi\u0142y w zdumienie go\u015bci uczestnicz\u0105cych w zaj\u0119ciach.<\/p>\n
Projekt edukacyjny ,,Szko\u0142a Nowych Mo\u017cliwo\u015bci\u201d umo\u017cliwi\u0142 prowadzenie dodatkowych zaj\u0119\u0107 dla dzieci z wadami postawy w ramach gimnastyki korekcyjnej. G\u0142\u00f3wnym zadaniem zaj\u0119\u0107 jest indywidualizacja stosowanych metod i form w celu niwelowania istniej\u0105cych wad postawy, odchyle\u0144 fizjologicznych od poprawnej postawy cia\u0142a a tak\u017ce przeciwdzia\u0142anie powstawaniu nieprawid\u0142owej postawy poprzez wyd\u0142u\u017canie i wzmacnianie odpowiednich grup mi\u0119\u015bniowych. Korekcja wad postawy obj\u0119\u0142a 30 uczni\u00f3w klas I- III. Zaj\u0119cia prowadzimy w sali ,,Radosnej szko\u0142y\u201d. Dbamy o zdrowie i prawid\u0142owy rozw\u00f3j naszych dzieci. Wsp\u00f3lnie uczestniczymy w zabawach z elementami korekcji. Integracja nauczycieli i dzieci doskonale wp\u0142ywa na atmosfer\u0119 i motywacj\u0119 do samodyscypliny w nabywaniu umiej\u0119tno\u015bci samodzielnej korekty. Ws\u0142uchujemy si\u0119 w potrzeby ruchowe wychowank\u00f3w i stosujemy je po uprzedniej modyfikacji.<\/p>\n
– Najch\u0119tniej bawimy si\u0119 w ,, Ogonki\u201d . Poza tym lubimy malowanie palcami st\u00f3p i p\u0119dzlem. No i oczywi\u015bcie ,,Siatk\u00f3wk\u0119\u201d, czyli przerzucanie jak najwi\u0119kszej ilo\u015bci woreczk\u00f3w na boisko przeciwnika. Robimy to stopami i udaje si\u0119 nam coraz lepiej- opowiada Laura i Nikodem, uczniowie klasy drugiej.<\/p>\n
W ramach projektu systemowego \u201e Szko\u0142a nowych mo\u017cliwo\u015bci\u201d w naszej szkole odbywaj\u0105 si\u0119 zaj\u0119cia muzyczne rozwijaj\u0105ce zainteresowania uczni\u00f3w szczeg\u00f3lnie uzdolnionych. Celem tych zaj\u0119\u0107 jest kszta\u0142towanie gustu muzycznego, pobudzanie wyobra\u017ani, wzbogacanie \u015bwiata uczu\u0107 i prze\u017cy\u0107. Prowadzone s\u0105 metodami Carla Orffa, Zoltana Kodalyego oraz Batti Strauss.<\/p>\n
W zaj\u0119ciach uczestnicz\u0105 uczniowie klas III, kt\u00f3rzy ch\u0119tnie przychodz\u0105 aby popracowa\u0107 w grupie r\u00f3wie\u015bnik\u00f3w. Zabawy muzyczno-ruchowe, nauka piosenek, gra na instrumentach oraz zaj\u0119cia muzyczne zintegrowane z plastyk\u0105 stwarzaj\u0105 uczniom szerokie mo\u017cliwo\u015bci poznawcze tajemniczego \u015bwiata muzyki.<\/p>\n
W ramach projektu unijnego \u201e Szko\u0142a nowych mo\u017cliwo\u015bci\u201d odbywaj\u0105 si\u0119 zaj\u0119cia rozwijaj\u0105ce zainteresowania spo\u0142eczno-geograficzne uczni\u00f3w szczeg\u00f3lnie uzdolnionych. Celem tych zaj\u0119\u0107 jest zdobywanie wiedzy o mie\u015bcie, regionie, pa\u0144stwie i Europie, propagowanie korzy\u015bci p\u0142yn\u0105cych z integracji Polski z UE, upowszechnianie wiedzy o tradycjach i kulturze innych narod\u00f3w, szerzenie postaw tolerancji i szacunku dla ludzi oraz aktywnych i tw\u00f3rczych postaw.<\/p>\n
Zaj\u0119cia prowadzone s\u0105 metodami aktywnymi ( praca w grupie, drzewo decyzyjne, praca z map\u0105, atlasem, globusem, filmy edukacyjne, \u0107wiczenia na tablicy interaktywnej). Uczestnicz\u0105 w nich uczniowie klas III, kt\u00f3rzy ch\u0119tnie wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105 z r\u00f3wie\u015bnikami dziel\u0105c si\u0119 wiedz\u0105, umiej\u0119tno\u015bciami i pomys\u0142ami.Zabawy i \u0107wiczenia na tablicy interaktywnej, puzzle i gry UE, \u0107wiczenia z map\u0105 i atlasem poszerzaj\u0105 horyzonty, rozwijaj\u0105 umiej\u0119tno\u015b\u0107 kreatywnego my\u015blenia i zainteresowania tematyk\u0105 patriotyczn\u0105, regionaln\u0105 i europejsk\u0105.<\/p>\n
W ramach projektu edukacyjnego \u201eSzko\u0142a Nowych Mo\u017cliwo\u015bci\u201d, w sobot\u0119 21 maja w naszej szkole odby\u0142y si\u0119 warsztaty plastyczne, celem zapoznania uczni\u00f3w z kolejn\u0105 technik\u0105 malarsk\u0105 \u2013 malowanie farbami akrylowymi na p\u0142\u00f3tnie. Efektem dzia\u0142a\u0144 uczni\u00f3w klas I-III by\u0142o wykonanie obrazu dla mamy, z okazji zbli\u017caj\u0105cego si\u0119 \u015bwi\u0119ta – Dnia Matki. Warsztaty u\u015bwietni\u0142a swoj\u0105 obecno\u015bci\u0105 Pani Helena Sawicka, ostrowska artystka-plastyk. Pani Helena zaprezentowa\u0142a dzieciom kilka w\u0142asnych obraz\u00f3w wykonanych olejami i akrylami, o tematyce zwi\u0105zanej z rodzim\u0105 przyrod\u0105 oraz krajobrazem g\u00f3rskim. Artystka udzieli\u0142a uczniom wielu wskaz\u00f3wek i praktycznych porad, jak poprawnie wykona\u0107 obraz. Uczniowie tworzyli swoje dzie\u0142a inspirowane wyobra\u017ani\u0105 oraz martw\u0105 natur\u0105. W spotkaniu uczestniczyli cz\u0142onkowie k\u00f3\u0142 plastycznych z klas I, II – pod opiek\u0105 Anny Karpi\u0144skiej i klas III, pod opiek\u0105 Beaty Olszak.<\/p>\n
W ramach \u201eSzko\u0142y Nowych Mo\u017cliwo\u015bci\u201d odbywaj\u0105 si\u0119 zaj\u0119cia rozwijaj\u0105ce zainteresowania uczni\u00f3w szczeg\u00f3lnie uzdolnionych muzycznie z klas I-II. G\u0142\u00f3wnym celem zaj\u0119\u0107 jest rozwijanie zainteresowa\u0144 muzyk\u0105, \u015bpiewem oraz doskonalenie zdolno\u015bci i umiej\u0119tno\u015bci uczni\u00f3w w tym zakresie. Zaj\u0119cia prowadzone s\u0105 raz w tygodniu. Tematyka obejmuje nauk\u0119 piosenek dzieci\u0119cych i m\u0142odzie\u017cowych, \u0107wiczenia g\u0142osowe, s\u0142uchowe, rytmiczne i oddechowe. Podejmujemy pr\u00f3by \u015bpiewania prostych utwor\u00f3w dwug\u0142osowych. W muzycznych zabawach wykorzystujemy efekty akustyczne oraz instrumenty perkusyjne. Uczymy si\u0119 s\u0142ucha\u0107, odtwarza\u0107 i tworzy\u0107 muzyk\u0119. Zaj\u0119cia przebiegaj\u0105 w mi\u0142ej atmosferze. Uczniowie stanowi\u0105 zgran\u0105 grup\u0119 dzieci, kt\u00f3re ch\u0119tnie i aktywnie w nich uczestnicz\u0105.<\/p>\n
Celem nadrz\u0119dnym zaj\u0119\u0107 jest wszechstronny rozw\u00f3j dzieci, na miar\u0119 ich mo\u017cliwo\u015bci. Zale\u017cy nam na pomocy dzieciom, zagro\u017conym ryzykiem dysleksji, w opanowania podstawowych umiej\u0119tno\u015bci: czytania, poprawnego pisania i wypowiadania si\u0119. Drog\u0105 do osi\u0105gni\u0119cia celu jest wyr\u00f3wnywanie brak\u00f3w w wiadomo\u015bciach i umiej\u0119tno\u015bciach, b\u0119d\u0105cych przyczyn\u0105 trudno\u015bci szkolnych. Praca z uczniem oparta na za\u0142o\u017conych celach wytycza trzy kierunki, a zarazem trzy rodzaje oddzia\u0142ywa\u0144 terapeutycznych: Po pierwsze stymulowanie i usprawnianie zaburzonych proces\u00f3w psychomotorycznych, istotnych w opanowaniu umiej\u0119tno\u015bci czytania i pisania: \u0107wiczenia analizatora wzrokowego, s\u0142uchowego i kinestetyczno – ruchowego. Po drugie \u0107wiczenia sprawno\u015bci czytania, pisania i wypowiadania si\u0119, kt\u00f3re musz\u0105 sprzyja\u0107 usprawnianiu zaburzonych funkcji. Po trzecie oddzia\u0142ywania psychoterapeutyczne, \u0107wiczenia koncentracji uwagi, pami\u0119ci, ruchowe: ma\u0142ej i du\u017cej motoryki, aktywizuj\u0105ce uczni\u00f3w do nauki.<\/p>\n
Zaj\u0119cia taneczno – ruchowe rozwijaj\u0105ce zainteresowania uczni\u00f3w szczeg\u00f3lnie uzdolnionych. Celem tych zaj\u0119\u0107 jest umo\u017cliwienie aktywnego sp\u0119dzania czasu wolnego, rozwijanie zdolno\u015bci motorycznych , a tak\u017ce zach\u0119canie dzieci do systematycznej aktywno\u015bci ruchowej. W zaj\u0119ciach tych uczestnicz\u0105 uczniowie klas I, kt\u00f3rzy z wielkim zaanga\u017cowaniem i ochot\u0105 uczestnicz\u0105 w zaj\u0119ciach sportowych. Zaj\u0119cia odbywaj\u0105 si\u0119 regularnie raz w tygodniu. Cz\u0119\u015b\u0107 zaj\u0119\u0107 odbywa si\u0119 na sali gimnastycznej, a cz\u0119\u015b\u0107 w terenie. Na ostatnich zaj\u0119ciach grupa przebywa\u0142a na terenie Bractwa Kurkowego, gdzie wykorzystuj\u0105c uroki parku aktywnie wykonywa\u0142a wszelkiego rodzaju \u0107wiczenia usprawniaj\u0105ce, a tak\u017ce uczestniczy\u0142a w grach i zabawach terenowych. Ciekawe i atrakcyjne zaj\u0119cia sprawi\u0142y, \u017ce na twarzach dzieci zago\u015bci\u0142y u\u015bmiech i rado\u015b\u0107. Zaj\u0119cia dla klas II i III odbywaj\u0105 si\u0119 w wybrane czwartki i soboty. W ramach zaj\u0119\u0107 odby\u0142 si\u0119 ju\u017c m. in. Rajd pieszy \u201ebocianim szlakiem\u201d oraz kilkana\u015bcie godzin zaj\u0119\u0107 na sali gimnastycznej. Zaj\u0119cia te dotyczy\u0142y m.in. nauki podstawowych element\u00f3w gry w koszyk\u00f3wk\u0119 i siatk\u00f3wk\u0119, kszta\u0142towanie szybko\u015bci oraz gibko\u015bci na torze przeszk\u00f3d, nauk\u0119 przewrot\u00f3w w prz\u00f3d i w ty\u0142.<\/p>\n
Na zaj\u0119cia terapii logopedycznej zakwalifikowano 12 uczni\u00f3w. Do chwili obecnej odby\u0142o si\u0119 6 zaj\u0119\u0107. Na zaj\u0119ciach prowadzono przede wszystkim dzia\u0142ania diagnostyczne. Dokonano oceny wymowy, sprawno\u015bci artykulator\u00f3w, oceniono budow\u0119, stan i funkcjonowanie narz\u0105d\u00f3w mowy: jamy gard\u0142owej, nosowej, ustnej. Przeprowadzono orientacyjne badanie s\u0142uchu oraz badanie s\u0142uchu fonematycznego. W niekt\u00f3rych przypadkach przeprowadzono rozmowy z rodzicami. Na zaj\u0119ciach prowadzono \u0107wiczenia s\u0142u\u017c\u0105ce rozwijaniu percepcji s\u0142uchowej, \u0107wiczenia oddechowe, \u0107wiczenia usprawniaj\u0105ce narz\u0105dy mowy. Terapi\u0119 prowadzi si\u0119 stosuj\u0105c przede wszystkim zabawow\u0105 form\u0119 pracy.<\/p>\n
W zaj\u0119ciach dla uczni\u00f3w o szczeg\u00f3lnych uzdolnieniach matematycznych uczestnicz\u0105 uczniowie z klas I i II naszej szko\u0142y. Uczestnikami s\u0105 uczniowie obdarzeni inteligencj\u0105 logiczno-matematyczn\u0105 oraz zainteresowani matematyk\u0105. Podczas dotychczasowych spotka\u0144 zapozna\u0142y si\u0119 z istot\u0105 mno\u017cenia i dzielenia w zakresie 50, rozpoznawa\u0142y i nazywa\u0142y p\u0142askie figury geometryczne, wyodr\u0119bnia\u0142y podzbiory oraz cz\u0119\u015b\u0107 wsp\u00f3ln\u0105 zbior\u00f3w. Uczniowie rozwijaj\u0105 swoje talenty matematyczne g\u0142ownie poprzez zastosowanie metod aktywnych oraz zaj\u0119cia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej i multimedialnych program\u00f3w matematycznych rozwijaj\u0105cych nie tylko umiej\u0119tno\u015bci matematyczne, ale tak\u017ce logiczne my\u015blenie i samodzielne wnioskowanie. Korzystamy z r\u00f3\u017cnorodnych pomocy dydaktycznych taki jak kolorowe liczby, karty matematyczne “Tabliczka mno\u017cenia”, planszowych gier matematycznych. Dzieci ch\u0119tnie uczestnicz\u0105 w tego rodzaju zaj\u0119ciach.<\/p>\n
Zaj\u0119cia z socjoterapii dla dzieci z zaburzeniami komunikacji spo\u0142ecznej odbywaj\u0105 si\u0119 w tym okresie co tydzie\u0144, cyklicznie. Ucz\u0119szczaj\u0105 na nie dzieci maj\u0105ce problemy z nawi\u0105zywaniem relacji z r\u00f3wie\u015bnikami, co jest spowodowane nadpobudliwo\u015bci\u0105 lub nadmiernym zamkni\u0119ciem si\u0119 w sobie, wycofaniem. Podczas tych zaj\u0119\u0107 s\u0105 ka\u017cdorazowo przypominane zasady wsp\u00f3lnie ustalone na pierwszych zaj\u0119ciach. Ponadto dzieci bior\u0105 udzia\u0142 w r\u00f3\u017cnego rodzaju grach, zabawach, rundkach, pantominach, dramach sytuacyjnych, technikach relaksacyjnych w trakcie, kt\u00f3rych staraj\u0105 si\u0119 okre\u015bla\u0107 i nazywa\u0107 swoje uczucia oraz innych, poznawa\u0107 zasady funkcjonowania spo\u0142ecznego i rozumie\u0107 ich istot\u0119, podejmowa\u0107 pr\u00f3by zaistnienia w swoim \u015brodowisku. Ucz\u0105 si\u0119 na g\u0142os wypowiada\u0107 swoje potrzeby i szuka\u0107 pomocy. Dzieciom wycofanym pozwalaj\u0105 na otworzenie si\u0119, dzieciom nadpobudliwym na wyciszenie. W najbli\u017cszym czasie uczestnicy zaj\u0119\u0107 wezm\u0105 udzia\u0142 w rajdzie, by sprawdzi\u0107 siebie na trasie, w wi\u0119kszej spo\u0142eczno\u015bci, gdzie przestrzeganie pewnych regu\u0142 jest obligatem, by zapewni\u0107 sobie i innym bezpiecze\u0144stwo.<\/p>\n
Zaj\u0119cia teatralno-dziennikarskie dla klas III odbywaj\u0105 si\u0119 w soboty. Wspomagaj\u0105 one rozw\u00f3j ka\u017cdego dziecka. Uwra\u017cliwiaj\u0105 na pi\u0119kno literatury, zach\u0119caj\u0105 do czytania, pobudzaj\u0105 zainteresowania, stymuluj\u0105 prze\u017cycia emocjonalne i wzbogacaj\u0105 s\u0142ownictwo. W\u0142a\u015bciwy dob\u00f3r tekst\u00f3w pozwala na wskazywanie istotnych warto\u015bci \u017cyciowych, poprawnych zachowa\u0144 i zdobywanie pozytywnych wzor\u00f3w osobowych. Szeroko uaktywniaj\u0105 fantazj\u0119, a tak\u017ce marzenia i zainteresowania. Zaj\u0119cia teatralno-dziennikarskie poszarzaj\u0105 i kszta\u0142tuj\u0105 wiedz\u0119 ucznia, jak r\u00f3wnie\u017c umiej\u0119tno\u015b\u0107 odbioru i wyra\u017cania swojej oceny. Opieraj\u0105 si\u0119 w du\u017cej mierze na zabawie i atrakcyjnych metodach dzia\u0142ania. W trakcie spotka\u0144 uczestnicy pracuj\u0105 nad s\u0142owem, gestem i ruchem, a tak\u017ce nad umacnianiem wiary w siebie. Sprawdzaj\u0105 i rozwijaj\u0105 swoje umiej\u0119tno\u015bci: autorskie, literackie, plastyczne, wokalne, a tak\u017ce organizacyjne. Poprzez ekspresj\u0119 dzieci maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 uzewn\u0119trznienia siebie, wyj\u015bcia ku \u015bwiatu. Kr\u00f3tkie inscenizacje i gry dramowe ucz\u0105 wsp\u00f3\u0142pracy w zespole, odpowiedzialno\u015bci, tolerancji, kszta\u0142tuj\u0105 ogromne wi\u0119zi emocjonalne mi\u0119dzy cz\u0142onkami zespo\u0142u. Dzi\u0119ki spotkaniom dzieci mi\u0142o i przyjemnie sp\u0119dzaj\u0105 czas, rozwijaj\u0105 swoje zainteresowania. Ucz\u0105 si\u0119 wyra\u017ca\u0107 uczucia, odwa\u017cniej zabieraj\u0105 g\u0142os i wyst\u0119puj\u0105 publicznie. Zaj\u0119cia umo\u017cliwiaj\u0105 post\u0119p w rozwoju mo\u017cliwo\u015bci tw\u00f3rczych i odbiorczych dziecka.<\/p>\n
My\u015bl\u0119, \u017ce te zaj\u0119cia s\u0105 dla wszystkich uczestnik\u00f3w przyjemno\u015bci\u0105, zabaw\u0105 i ciekawym sposobem sp\u0119dzania wolnego czasu.<\/p>\n
Zaj\u0119cia rozwijaj\u0105ce zainteresowania uczni\u00f3w szczeg\u00f3lnie uzdolnionych plastycznie, jak sama nazwa wskazuje, s\u0142u\u017c\u0105 rozwijaniu wra\u017cliwo\u015bci plastycznej oraz indywidualnych potrzeb tw\u00f3rczych dzieci. Podczas spotka\u0144 uczniowie zapoznaj\u0105 si\u0119 z r\u00f3\u017cnymi technikami plastycznymi, z kszta\u0142tem, kolorem, bry\u0142\u0105. Rozwijaj\u0105 kreatywno\u015b\u0107, wyobra\u017ani\u0119, wra\u017cliwo\u015b\u0107 na otaczaj\u0105cy je \u015bwiat. Tworz\u0105 bardzo ciekawe prace malarskie, rysunkowe, w formie kola\u017cu i wycinanki.<\/p>\n
Szczeg\u00f3lnie ciekawe by\u0142y zaj\u0119cia przeprowadzone w formie warsztat\u00f3w, na kt\u00f3rych go\u015bci\u0142a ostrowska artystka p. Maria Biela, polegaj\u0105ce na poznaniu technik zdobienia jajek wielkanocnych i na tej podstawie samodzielnym ich wykonywaniu przez uczni\u00f3w. Pod okiem pani Marii dzieci uczy\u0142y si\u0119, jak zdobi\u0107 pisanki r\u00f3\u017cnymi technikami: rytownicz\u0105, batikow\u0105 (malowanie ciep\u0142ym woskiem), malowania farbami oraz aplikacyjn\u0105 (naklejanie element\u00f3w z papieru lub materia\u0142u).<\/p>\n
W najbli\u017cszym czasie odb\u0119d\u0105 si\u0119 podobne zaj\u0119cia, tym razem go\u015bci\u0107 b\u0119dziemy inn\u0105 znan\u0105 ostrowsk\u0105 artystk\u0119, pani\u0105 Helen\u0119 Sawick\u0105.<\/p>\n
W sobot\u0119 9 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim odby\u0142y si\u0119 warsztaty plastyczne, polegaj\u0105ce na poznaniu technik zdobienia jajek wielkanocnych i na tej podstawie samodzielnym ich wykonywaniu przez uczni\u00f3w. Uczy\u0142a nas tego ostrowianka, pani Maria Biela, autorka wykonywanych w wielu technikach ozd\u00f3b, prezentowanych obecnie (od 14 kwietnia do 8 maja br.) na wystawie autorskiej w Dworku Marii D\u0105browskiej w Russowie \u2013 Oddzia\u0142 Muzeum Okr\u0119gowego Ziemi Kaliskiej w Kaliszu.<\/p>\n
W spotkaniu uczestniczyli cz\u0142onkowie k\u00f3\u0142 plastycznych z klas I, II i III, kt\u00f3rych opiekunkami s\u0105 Beata Olszak i Anna Karpi\u0144ska. By\u0142o ono cz\u0119\u015bci\u0105 projektu edukacyjnego \u201eSzko\u0142a Nowych Mo\u017cliwo\u015bci\u201d. Pani Maria om\u00f3wi\u0142a histori\u0119 pisanek \u2013 co ciekawe, najstarsza pisanka, wykonana z jajka strusia, pochodzi z III wieku p.n.e. i znajduje si\u0119 w muzeum w Egipcie. Najstarsz\u0105 z kolei polsk\u0105 pisank\u0119 – z X wieku – posiada muzeum w Opolu. Pod okiem pani Marii uczyli\u015bmy si\u0119, jak zdobi\u0107 pisanki r\u00f3\u017cnymi technikami: rytownicz\u0105, batikow\u0105 (malowanie ciep\u0142ym woskiem), malowania farbami oraz aplikacyjn\u0105 (naklejanie element\u00f3w z papieru lub materia\u0142u). Samodzielnie wykonane pisanki ozdobi\u0105 wielkanocne sto\u0142y uczni\u00f3w naszej szko\u0142y.<\/p>\n